دسته بندی : جاذبه های توریستی ایران

تخت سلیمان کجاست

تخت سلیمان، اسرارآمیزترین اثر ایران در میراث جهانی یونسکو

تخت سلیمان، چهارمین اثر ایرانی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، یکی از زیباترین و مشهورترین مراکز تاریخ تمدن ایران و جهان است که در منطقه تکاب در جنوب استان آذربایجان غربی قرار دارد.

باورتون میشه کف دریاچه‌ی سلیمان گنجینه‌ای افسانه‌ای دفنه، گنجی که موقع حمله هراکلیوس به‌ ایران، خسرو پرویز اون‌رو به داخل آب‌ انداخته و هنوز کسی نتونسته بهش دسترسی پیدا کنه؟!

بسیاری از افراد سعی کردند که گنج این دریاچه‌ی اسرارآمیزو پیدا کنن، اما دریاچه اونهارو بلعید و غرق کرد. عمق دریاچه‌ی سلیمان بسیار زیاده و آب دریاچه پر از رسوب. تنها اوایل ورود به دریاچه دید داره و از عمق ۱۵ متری به بعد تاریکی مطلقه و هیچ موجود زنده‌ای پیدا نمیشه.

اینجا از زمان پارتها تا مغول‌ها جایی مسکونی بوده و در دوره ساسانی شکوفا میشه. علاوه بر دریاچه؛ زندان سلیمان، آتشکده آذرگشنسب و معبد آناهیتا نقاط شگفت‌انگیز دیگه‌ای هست که اطراف دریاچه وجود داره.

بعد از جنگ جهانی دوم دو باستان‌شناس سوئدی مأمور کاوش تخت سلیمان میشن و در سال ۱۹۵۹ دولت ایران اجازه‌ی تحقیق‌رو به باستان‌شناسان آلمانی میده. اما هنوز پرده از راز این دریاچه‌ی اسرارآمیز برداشته نشده.

اگر دوست‌داشتید بیشتر در مورد اسرار و‌ رموز این دریاچه بدونید به مستند اسرار دریاچه ساخته‌ی آرمین ایثاریان (هنر و‌تجربه) یه سری بزنید.

این مجموعه ((شهر-قلعه)) ای به وسعت ۱۲ هکتار که از زمین های اطراف حدود بیست متر بلندتر است.

تخت سلیمان با بارویی بیضی شکل به طول ۱۱۲۰ متر با ۳۸ برج محصور شده است.

گفته شده که تخت سلیمان همان «فره‌اسپه» پایتخت ایران اشکانی بوده‌است. تخت سلیمان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام به‌شمار می‌رفت؛ اما در سال ۶۲۴ میلادی و در حملهٔ هراکلیوس، امپراتور رومیان به ایران، تخریب شد. در آن زمان این شهر گنجک نام داشت. آتشکده آذرگشسپ در شهر گنجک جای داشت که امروزه با نام روستای (شهر)تخت سلیمان شناخته می‌شود.

 

بخش های مختلف مجموعه تخت سلیمان

این مجموعه که بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام به شمار می‌رفت، دارای بخش های مختلفی از جمله آتشکده آذرگشنسب، آتشکده شاهی، دریاچه ای به عمق ۶۴ متر، معبد آناهیتا و… می باشد.

آنچه نتایج باستان شناسان نمایان ساخته، دو دوره استقرار مهم مربوط به دوره ساسانی و ایلخانی در کنار ادوار استقراری دیگر در این محل وجود داشته است.

باتوجه به بررسی های صورت گرفته این مجموعه از بقایای باقی مانده ی شهر باستانی شیز است.

 

آتشکده آذرگشنسب

در تخت سلیمان مهمترین آتش ایران یعنی آذرگشنسب، آتش شاهی قرار داشت که پادشاهان به هنگام جلوس با پای پیاده به زیارت آن می آمدند. .

 

در زمان ساسانیان ایرانیان سه آتشگاه بزرگ و برجسته داشتند که یکی از آنان در شهر گنجک بوده و آذرگُشَسپ نام داشت. تخت سلیمان در اواخر دوره ساسانی به خصوص خسرو اول و خسرو دوم بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

باستان‌شناسان آلمانی که این مکان را بررسی کرده‌اند،نتایج خود را این گونه بیان می‌کنند: «دو اتاق در محور عرضی آتشکده سقف گنبدی یکی به عنوان مرکز پرستش آتش و دیگری احتمالاً مرکز پرستش آب با یک ارزش موازی در کنار هم قرار دارند.»

نمای بالای مجموعه تخت سلیمان در تکاب

نمای بالای مجموعه تخت سلیمان در تکاب

جاذبه گردشگری تاریخی تخت سلیمان

جاذبه گردشگری تاریخی تخت سلیمان

تخت سلیمان

تخت سلیمان

تخت سلیمان در آذربایجان غربی

تخت سلیمان در آذربایجان غربی

 

دوران ساسانی و شکوه آتشکده آذرگشنسب

با استقرار امپراتوری ساسانی در ایران و رواج آیین مزدیسنا، اوج شکوه و آبادانی این شهر آغاز گردید. ساختمان آتشکده آذرگشسب به‌عنوان نماد اقتدار آیین زرتشت باعث رشد و توسعه دوباره شهر گردید.

این آتشکده که ویژهٔ پادشاهان و سرداران بوده موقعیت جنگجویان را حفظ می‌کرده و به‌عنوان نماد وحدت کشور از احترام بالایی برخوردار بوده به‌گونه‌ای که پس از مرگ پادشاهان، جانشینان شاهان از خاندان ساسانی با پای پیاده به این محل می‌آمدند و ضمن زیارت، تاج شاهی را بر سر می‌گذاشتند.

آذرگشنسب به‌عنوان مهم‌ترین پرستشگاه زرتشتیان مورد احترام حکومت و مردم آن دوره بوده و آتش جاودان این آتشکده، در حدود هفت قرن نماد اقتدار آیین زرتشت بوده‌است.

دریاچه تخت سلیمان

دریاچه تخت سلیمان

دریاچه سلیمان در نزدیکی مجموعه تخت سلیمان

دریاچه سلیمان در نزدیکی مجموعه تخت سلیمان

دریاچه نزدیک تخت سلیمان

دریاچه نزدیک تخت سلیمان

 

زندان سلیمان

زندان سلیمان نام کوهی مخروطی شکل و میان تهی است که در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان قرار دارد.

این کوه هزاران سال پیش، بر اثر رسوب کانی‌های آب دریاچهٔ آن به وجود آمده‌است.[نیازمند منبع] ارتفاع این کوه از زمین مجاور خود ۹۷ تا ۱۰۷ متر است و بر فراز آن گودال عمیقی در حدود ۸۰ متر دیده می‌شود که قطر دهانه آن به‌طور تقریب ۶۵ متر است.

زندان سلیمان در تکاب

زندان سلیمان در تکاب

 

معبد آناهیتا در مجموعه تخت سلیمان

در کنار آتش و الهه آتش، ساسانیان برای الهه آب و برکت و باروری یعنی آناهیتا نیز احترام فراوانی قائل بودند.

بدین سبب در کنار آتشکده معبدی برای گرامیداشت و تقدیس آناهیتا ایزد بانوی آب برپا شد. معماری معبد آناهیتا درست مثل آتشکده چهار طاقی است با این تفاوت که اتاق مرکزی مسقف نبوده تا بتوان از نذورات مقدس آسمانی در داخل معبد برخوردارشد.

چهار اتاق در چهار طرف اتاق مرکزی به همراه دالان هایی قرار دارند که داخل معبد را از دید بیرون در امان نگاه می دارد.

یک مجرا برای ورود آب در ضلع شرقی بنا در نظر گرفته شده بود که آب دریاچه را به داخل معبد می آورد و در مراسمات آیینی از آن استفاده می شده است. هنوز برخی از قوس های سردر قابل شناسایی است. قرار گرفتن دریاچه در وسط مجموعه تخت سلیمان شاید ناشی از احترام مردم به الهه آب بوده است.

معبد آناهیتا در مجموعه تخت سلیمان

معبد آناهیتا در مجموعه تخت سلیمان

مسیر رسیدن به تخت سلیمان

تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی و در ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهر تکاب قرار دارد.

از تهران با خودروی شخصی تا تخت سلیمان حدود ۷ساعت راه است، توجه کنید که با خودروی شخصی باید ابتدا به شهر تکاب در استان آذربایجان غربی برسید که خودش از تهران حدود ۵۱۵ کیلومتر فاصله دارد که می شود تقریبا ۶ ساعت و از تکاب تا تخت سلیمان هم باید حدود ۴۵دقیقه دیگر رانندگی کنید، در نتیجه کل زمان نزدیک به ۷ساعت می شود.

مسیر از اتوبان قزوین

مسیر اصلی این است که از اتوبان تهران به قزوین بروید، سپس به زنجان، سپس بیجار و در نهایت به تکاب برسید، از تکاب هم به سمت مجموعه تخت سلیمان حرکت کنید.

 

روی مسیریاب ها

مسیریابی روی مسیر یاب بلد

مسیریابی روی مسیریاب نشان

عکس تخت سلیمان در آذربایجان غربی

عکس تخت سلیمان در آذربایجان غربی

عکس بسیار زیبا از تخت سلیمان

عکس بسیار زیبا از تخت سلیمان

دیدنی های آذربایجان غربی، تخت سلیمان

دیدنی های آذربایجان غربی، تخت سلیمان

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت