دسته بندی : جاذبه های توریستی ایران

جاذبه های گردشگری ارومیه

وقتی بحث سفر و گردشگری به میان می آید همه ما دوست داریم سفری به یادمانی و خاطره انگیز را تجربه كنیم. اگر اهل مسافرت هستید ،پیشنهاد می كنیم اورمیه شهر هنرهای چوبی را از قلم نیندازید.

ارومیه شهری در قلب استان آذربایجان غربی با قدمت ۳۰۰۰ ساله یکی از ۱۹ شهر تاریخی ایران است که برخی از آثار تاریخی آن در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. جاذبه های گردشگری ارومیه انقدر زیاد هست كه سالانه گردشگران زیادی را به خود جلب كند.

شهرستان ارومیه از مناطق كوهستانی و خوش آب و هوای ایران است كه زمانی مورد اشغال روس ها و عثمانی ها قرار گرفته است.

در این شهر زبیا می توانید ششمین دریاچه آب شور جهان،فلامینگوها،سواحل ماسه ای، نخستین مرکز آموزش پزشکی، باغات انگور و سیب ، برج سه گنبد و مسجد جامع ارومیه و كلیساهای متعدد را دیدن كنید.چه اولین مسافر هستید و یا بارها به اورمیه سفر كرده باشید، با خواندن ادامه این مقاله از سایت توریستو با دانستن جاذبه های گردشگری ارومیه شگفت زده خواهید شد.

 

تاریخچه شهر ارومیه

در قرون گذشته ، شهرستان ارومیه رویدادهای زیادی مانند اشغال عثمانی ها و روس ها را تجربه کرده است. علاوه بر این ، به دلیل قرار گرفتن در جاده ترانزیتی بزرگ بین قفقاز ، خاورمیانه و آسیای صغیر ، در گذشته مرکز تجاری بوده است.

مورخان معتقدند قدمت شهر ارومیه به اندازه شهرهای سردیس و نینوا به هزاره دوم قبل از میلاد باز می گردد. باستان شناسان با پیدا كردن چندین اشیاء باستانی از تپه های تاریخی نزدیک شهر پی بردن،ارومیه در اواخر هزاره دوم قبل از میلاد و اوایل آن در میان شهرهای پادشاهی باستانی مادها بوده است و آثاری چون قلعه حسنلو، صورت شاه ساسانی، بنای مسجد جامع و کلیسای ننه مریم از زمان به یادگار مانده اند.یكی از موارد جالب توجه در مورد ارومیه اینكه محل تولد زرتشت پیغمبر و از اماکن مقدسه زرتشتیان به شمار می رود. پس از ورود اسلام به ایران ، این شهر از نظر تولید میوه و حاصلخیزی یکی از شهرهای غنی و پر رونق شد.

در طول جنگ جهانی اول ، کشورهای مختلف چندین بار ارومیه را تصرف کردند و در طول جنگ محل زندگی آشوری ها و ترک ها بوده است و در دوران پهلوی ، وضعیت شهر به تدریج شروع به تغییر کرد. شیرینی نوگل، سوغات اصلی ارومیه است که برای همه شناخته شده است، ارومیه همچنین به عنوان شهری پایتخت والیبال ایران و دومین شهر پرتردد در ایران است. شهرهای هم جوار ارومیه ترابزون و ارزروم در ترکیه و وارنا در بلغارستان هستند.

 

جاذبه های گردشگری ارومیه

پیست اسکی خوشاکو

پیست اسکی خوشاکو ارومیه به دلیل وجو كوه های بسیار یکی از نقاط مهم ورزشهای زمستانی در شمال غرب ایران است. این پیست اسکی در ۳۴ کیلومتری غرب ارومیه در منطقه راژان و نزدیک روستای خوشاکو قرار دارد. هر ساله ، با شروع بارش برف ، بسیاری از افراد علاقمند به ورزش های زمستانی و اسكی سواری از کشورهای مختلف و شهرهای اطراف برای اسکی به آنجا می روند.

پیست اسکی خوشاکو

پیست اسکی خوشاکو

 

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو از مناظر زیبا و حیرت انگیز است كه در شمال غربی ایران و در غرب ارومیه واقع شده است و به بهشت ​​گمشده معروف است . در این دریاچه آرامش منحصر به فرد و معجزه طبیعت را خواهید دید.

منطقه مارمیشو در ۷۰ کیلومتری شمال غربی ارومیه در دره ای با مساحت ۱۸۴ کیلومتر مربع واقع شده است. در این منطقه ۴۷ گونه درخت و درختچه متعلق به ۱۸ گونه نادر وجود دارد .

پوشش جنگلی و فراوانی درختان بید ، درختان گردو ، بلوط ، پسته ، عناب ، گلابی ، میوه ، بادام ، تمشک ، صنوبر در اطراف روستاهای این ناحیه خواهید یافت. علاوه براین،مارمیشو محل مناسبی برای پرورش زنبورها و جذب زنبورداران است. اما گونه های دیگر از گیاهان دارویی از قبیل خار شتر ، گزنه ،لاله ، شیرین بیان ، خشخاش ، پیاز ، تربچه ، بومادران ، کاسنی ، آویشن پیدا خواهید كرد.

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو

 

کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم یک کلیسای قدیمی در زمان آشوری است که در شهر ارومیه ، استان آذربایجان غربی ایران واقع شده است. برخی مورخان ننه مریم را دومین کلیسای قدیمی جهان مسیحیت پس از کلیسای بیت لحم در کرانه باختری می دانند.بنای قدیمی کنونی کلیسا متعلق به دوران ساسانیان است و طراحی داخلی آن ترکیبی از معماری ساسانی و ارساکید است.

تاریخچه كلیسای ننه مریم شنیدنی است ،برخی مورخان معتقدند این كلیسا در ابتدا آتشکده ای برای دعای کاهنان زرتشتی بوده است. در زمان تولد عیسی مسیح ، سه کشیش ستاره ای درخشان مشاهده کردند. آنها آن را نشانه ای از تولد مسیح می دانستند و آتشکده را به کلیسا تغییر دادند. این كلیسا توسط خانم چینی در سال ۶۴۲ بعد از میلاد مشارکت داشت و نام خود را روی سنگی روی دیوار کلیسا حک کرده است. مارکوپولو ، مسافر معروف ایتالیایی نیز از این كلیسا نام برده است.

کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم

 

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه که قبلاً به دریاچه رضاییه معروف بود ۲۱ کیلومتری شرق ارومیه واقع شده است. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری ، دریاچه ارومیه بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد. بعد از تالاب انزلی ، پارک ملی دریاچه ارومیه یکی از جالب ترین زیستگاه های طبیعی ایران است. این اکوسیستم بین المللی توسط یونسکو به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شده است. اداره محیط زیست ایران این دریاچه را به عنوان بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه نمکی جهان است. دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه در آسیای غربی و شمال غربی فلات ایران است.
آب این دریاچه بسیار شور است و از ۶۰ رودخانه تعذیه می شود كه زرینه رود، سیمینه رود ، اجی چای ، گدار ، شاه چای ، نازلو و زولا تعدادی از آنهاست.دریاچه ارومیه با توجه به اهمیت اکولوژیکی و تنوع زیستی در سامانه یونسكو ثبت شده است.همچنین این دریاچه حدود ۱۰۲ جزیره با اکوسیستمی غنی دارد.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه

 

بازار تاریخی ارومیه

بازار تاریخی ارومیه یکی از آثار کمیابی است که از دوران صفویه باقی مانده است. این بازار دارای معماری ساده با انواع مختلفی از طاق ها و گنبدها دارد كه قدمت آن به دوره قاجار و زندیه باز می گردد.

بازار تاریخی ارومیه دریچه ای به گذشته و قدمت آن به دوران زند و قاجار برمی گرد. ورودی بازار یکی از زیباترین معماری های باستانی ایران دارد. پس از ورود به بازار ، اگر اندکی اطلاعات معماری داشته باشید ، می توانید به راحتی فرهنگ آذری ، معماری ایرانی قاجار و زندیه را ببینید و از آن لذت ببرید. قدیمی ترین قسمت این بازار مربوط به دوره صفویه است. متأسفانه ، با ظهور عصر مدرن بافت این بازار ، بسیاری از آن تغییر کرده است ، اما خوشبختانه به دلیل عظمت این بازار ، هنوز می توان زیبایی های آن را دید.

پلان کلی این بازار مانند یک مستطیل است و ۶۰ هزار متر مربع مساحت دارد با ۱۰۰۰ مغازه مختلف ، ۷ خانه بزرگ قدیمی و پنج حمام عمومی دارد. یکی از ویژگیهای بارز معماری این بازار ، ساده و در عین حال از تمام آجر ساخته شده است. در این بازار انواع تکنیک های هنری مانند کاشی کاری ، گچ بری ، سنگ و درهای چوبی قدیمی و چوبی را خواهید دید.

بازار تاریخی ارومیه

بازار تاریخی ارومیه

 

غار باستانی تمتان

بركسی پوشیده نیست كه هر فرهنگ و تمدنی از کوه ها و سنگ ها سرچشمه می گیرد. در نزدیکی روستای تامتان ، غاری وجود دارد که مردم ۴۰ هزار سال پیش در آن مستقر شده اند.
این روستا دارای آثار تاریخی ارزشمند از جمله گورهای تاریخی و مقبره های زیرزمینی است که بازدید از آنها بسیار ارزشمند است.

غار باستانی تمتان

غار باستانی تمتان

 

جزیره کبودان

جزیره کبودان یکی از جزایر دریاچه ارومیه است که در سال ۱۹۶۷ توسط اداره محیط زیست حفاظت شده است و تنها جزیره دریاچه ارومیه است که در تمام طول سال دارای آب شیرین است.این جزیره و دیگر جزایر دریاچه ارومیه به جز جزیره اسلامی در حال حاضر جزء پارک ملی است.
انواع مختلف پستانداران مانند موش صحرایی ، قوچ ، میش و جگوار در پارک ۳۲ هکتاری کبودان زندگی می کنند. این جزیره دارای پوشش گیاهی استپی است و برخی قسمت های آن با سقز ، جنگل های کوهی و گیاهانی مانند گوجه فرنگی وحشی و درخت عرعر پوشیده شده است. جزیره کبودان همچنین زیستگاه پرندگان مختلفی از جمله فلامینگوها ، پلیکانها ، مرغابی های معمولی و مرغ دریایی است.

بزرگترین جزیره دریاچه ارومیه جزیرة کبودان است که یک چشمه و یک قنات کوچک دارد. قسمت اعظم پوشش گیاهی آن را علف‌های کوتاه، درختان پستة وحشی، سرو کوهی، بادام وحشی، شیر خشت و گوجه فرنگی تشکیل می‌دهد. این جزیره در شرق ارومیه با وسعت ۳۱۷۵ هکتار و در ارتفاع ۱۵۲۱ متری قرار دارد. نوع ساحل آن سنگی و ماسه‌ای است و برای شنا و ورزش‌های آبی امکانات مناسبی دارد. در شمال این جزیره جزیره آرزو در فاصله یک کیلومتری و جزیره اشک در جنوب غرب این جزره و در فاصله ۷ کیلمتری واقع شده اند.در جزیره کبودان هزاران حیوان از انواع مختلف زیست می‌کنند که عمده‌ترین آن‌ها قوچ و میش می‌باشد.
جزیره کبودان یکی از جزایر دریاچه‌ی ارومیه است که از سال ۱۳۴۶ خورشیدی توسط سازمان حفاظت محیط زیست، منطقه حفاظت‌شده اعلام شده است. این جزیره و سایر جزایر دریاچه‌ی ارومیه به جز جزیره اسلامی اکنون به پارک ملی تبدیل شده است. کبودان تنها جزیره دریاچه‌ی ارومیه است که در تمام سال دارای آب شیرین است. آب شیرین جزیره برای مصرف حیوانات وحشی از دو چشمه‌ای که در جنوب آن قرار دارد، تامین می‌شود.

مسیر دسترسی: آذربایجان غربی، ارومیه محدوده پارک ملی دریاچه ارومیه، جزیره کبودان

مسیر یابی روی مسیریاب بلد

بهترین زمان بازدید: فصل بهار و تابستان

جزیره کبودان

جزیره کبودان

 

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه ، یك شاهكار معماری و بزرگترین مسجد در ایران با قدمت صد ساله است و در قرن ۱۳ در دوران ایلخانان ساخته شده است .باستان شناسانی معتقدند ساختار معماری مسجد به دوران سلجوقی (قرن ۱۱) برمی گردد .این مسجد از زیباترین آثار هنر معماری دوران مغول‌ها است و با توجه به قدمت و خاص بودن معماری آن در اثر ملی تاریخی ثبت شده است.

در مجاورت بازار اورمیه اثر تاریخی و با شکوهی قرار دارد که با توجه به اسناد به دست آمده مربوط به دروه ایلخانان است. موقعیت این بنای تاریخی در بازار طوری است که از سه طرف به معابر عمومی متصل می‌شود. این بنا مسجدی بسیار زیبا است که محراب آن یکی از زیباترین آثار گچبری و هنر معماری دوران مغول می‌باشد.
مسجد جامع اورمیه از قسمت‎هایی همچون شبستان گنبددار قدیمی، چهلستون، محراب، کتیبه‎ها، حجره‎های قدیمی اطراف صحن مسجد و قسمت‎های نوساز اطراف صحن تشکیل شده است.
ابوعبدالله محمد بن احمد مقدسی در قرن چهارم هجری در «احسن التقاسیم فی معرفته الاقالیم» می‌نویسد:
«اورمیه زیباست و دژی آباد دارد. جامعش در میان بزازان است باور و نهری دارد»
ولی قدمت کالبد فعلی گنبد خانه که قدیمی‌ترین بخش مسجد است به دوره سلجوقی می‌رسد. قدمت محراب گچبری نفیس مسجد نیز به سال ۶۷۶ ه.ق می‌رسد. چهلستون ضلع غربی گنبد خانه نیز که در دوره صفویه بازسازی شده است بر روی بقایای قدیمی‌ترین احداث شده است. چنان‌که در حفاری‌های کف آن آثاری از دوره ایلخانی بدست آمده است. قدمت حجرات اطراف صحن مسجد نیز به اوایل دوره زندیه می‌رسد و سنگ نوشته موجود زمان احداث آنها را مورخ ۱۱۸۴ ه.ق نشان می‌دهد.
بلندای گنبد از كف هیجده متر و ده سانتی متر و قطر آن پنج متر و سی سانتی متر می باشد.
بخش اعظمی از حجرات پیرامون صحن در دو دهه اخیر در حین احداث مدرسه علمیه تخریب گردیده است.

مسجد جامع ارومیه از جاذبه های گردشگری ارومیه

مسجد جامع ارومیه از جاذبه های گردشگری ارومیه

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت