دسته بندی : جاذبه های توریستی ایران

جاذبه های گردشگری بیرجند

این روزها این قضیه رو هممون خیلی خوب میدونیم که مسافرت تاثیر خیلی فوق العاده ای روی سلامت روحی و روانی ادم ها میزاره. چند بار شده برین یه جای دیدنی خوب و ارامش روحی و نشاط روانی خودتون رو دوباره شارژ کنین؟ البته مسافرت فقط تو این ها خلاصه نمیشه، بلکه کسایی که علاقمند گردش و تفریح اند معمولا از این گردش ها تجربیات خیلی عالی هم بدست میارن. امروز میخوام براتون از زیبایی های قلب خراسان جنوبی یعنی بیرجند بگم که اگه روزی دلتون هوای اونجا رو کرد یه سری هم به جاهای دیدنیش بزنین و از این سفرتون لذت ببرین. با من همراه باشین و بهترین جاهای دیدنی بیرجند رو میخوام بهتون معرفی کنم.

 

ارگ کلاه فرنگی

خب مسلما شما هم مثل من میدونین که بناهای تاریخی همیشه جزو جاهای دیدنی یک مکان هستن و بیرجند هم از این لحاظ چیزی کم نداره. اگه علاقمند به دیدن جاهای تاریخی هستین پیشنهاد ما اینه از این مکان دیدن کنین. عمارت کلاه فرنگی مربوط به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار هستش و تو سال های ۱۲۶۴ تا سال های ۱۳۱۳ قمری این بنا ساخته شده. قدیما به این مکان ارگ حسام الدوله یا قصر بی بی عروس هم میگفتن و اگه جایی این اسم ها رو شنیدین بدونین منظورش همین ارگ کلاه فرنگی هستش. این بنا تو مرکز بیرجند قرار گرفته و شکل هندسی اون شش ضلعی و در انتها به شکل مخروطی بوده و داخل بیرجند بارنگ سفیدش میدرخشه. البته خب در حال حاضر این بنای تاریخی بعنوان ساختمان استانداری خراسان جنوبی مورد استفاده قرار میگیره. اگه میخواین یه سری به این بنای زیبا بزنین باید به ادرس زیر برین: استان خراسان جنوبی، بیرجند، حاشیه خیابان شهید مطهری

ارگ کلاه فرنگی

ارگ کلاه فرنگی

 

قلعه فورگ از جاذبه های گردشگری بیرجند

اگه میخواین از این قلعه دیدن کنین باید یکم از بیرجند خارج بشین و ۱۱۰ کیلومتر سمت شرق بیرجند برین. این قلعه تو یک روستایی به نام فورک که خودش از توابع شهرستان درمیان هستش قرار گرفته. این قلعه مربوط به دوره اسماعیلیان بوده و جزو مهمترین پایگاه های اون دوره اونا بعد از قلعه الموت به حساب میاد. این قلعه رو جزو ۱۰ قلعه مهم داخل ایران به حساب میارن . تاریخ ساخت این قلعه برمیگرده به سال ۱۱۲۵ شمسی و نکته جالبش هم اینه که، این قلعه در اصل روی کوه ساخته شده تا قدیم ها راحت تر بتونن جلوی حملات دشمن رو بگیرن. این قلعه در مجموع ۱۸ تا برج داشته که امروزه تعدادی از اونا باقی موندن. آدرس: استان خراسان جنوبی، شهرستان درمیان، روستای فورگ

قلعه فورگ

قلعه فورگ

 

باغ اکبریه

اگه دوست دارین از یه جای دیگه بیرجند که دیدنی باشه هنگام مسافرت دیدن کنین، باغ اکبریه هم میتونه گزینه خوبی باشه که جزو اثاری هستش که به ثبت ملی هم رسیده. این بنا هم تو اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه احداث شده و در مجموع تقریبا ۴۶ هزار متر مربع وسعت رو به خودش اختصاص داده. کل مجموعه باغ شامل چند عمارت میشه. داخل این باغ درختان کاج و انار و توت کاشته شدن و خود باغ از جوهایی برای انتقال اب و یک استخربزرگ و چندین عمارت تشکیل شده است. این روزها قسمت هایی از این باغ در اختیار میراث کل فرهنگی هستش و قسمتی از باغ بعنوان موزه باستان شناسی و مردم شناسی مورد استفاده قرار میگیره که ارزش دیدن داره. اگه میخواین این مکان رو از نزدیک ببینید به ادرس: خراسان جنوبی، بیرجند، انتهای خیابان معلم، میدان موزه برین.

باغ اکبریه

باغ اکبریه

 

آبشار گیوک

شاید یه سری با خودشون بگن ای بابا بیرجند همش شد مکان تاریخی، طبیعتش چی داره؟ خب اگه دوستدار طبیعت هستین، آبشار گیوک رو بهتون معرفی میکنیم. اگه ادرس دقیق این آبشار رو میخواین باید بهتون بگم، در ابتدای جاده بیرجند به خوسف، از مسیر فرعی که در کنار شهرک صنعتی بیرجند واقع شده به سمت جنوب حرکت کنین و تو مسیرتون اول روستاهای دهنو، سپس زینی . بعدش نوکند رو رد میکنین و بعدش به گیوک می رسین. تو مسیری که میخواین به سمت این آبشار هم برین جاهای سرسبز و باغ ویلاهای زیادی خواهین دید و خود روستای گیوک هم پره از درختای زرشک و عناب و بادام. اخر سر هم تو انتهای مسیر منتهی به گیوک، به این ابشار می رسین که آب از دل کوه ها به پایین سرازیر میشه و این آبشار رو می سازه. اگر تجربه کوهنوردی هم داشته باشین که چه بهتر و میتونین از داخل آبشار به بالای کوه صعود کنین و تو مسیرتون، آبشارها و حوضچه های زیبای آب رو ببینین. بالای کوه هم سد بتنی بزرگی به نام سد گیوک وجود داره که بزرگترین سد بتنی استان هم هستش.

آبشار گیوک

آبشار گیوک

 

بند دره

بند دره در اصل یک سد پر از آب مربوط به دوره های زندیه و قاجاریه هستش که توسط کوه هاس دور تا دور محصور شده. جالبه بدونین همین سد تو سال ۸۱ به ثبت آثار ملی میرسه و دارای آبی زلال و روشن هستش. اگه میخواین یه سری به این جای دیدنی بزنین باید برین به خراسان جنوبی، بیرجند، پنج کیلومتری انتهای خیابان مدرس، رشته‌کوه باقران، دریاچه و بند دره. این بند به بزرگ ترین سد کوهستانی و مهمترین بند تاریخی بیرجند مشهور هستش.

بند دره

بند دره

 

بازار بیرجند

بیرجند برای همه قشر ها یه چیزی تو چنته داره و اگه اهل خرید هستین و دوست دارین داخل بیرجند یه جای خوب برین بازار بیرجند میتونه پیشنهاد خوبی باشه. این بازار در اصل یه بازار سنتی هستش که حتی کاروانسراهایی با قدمت ۳۰۰ ساله هنوز توش وجود دارن. میتونین برای خرید مواردی مثل زعفران، گلیم، گیوه، گندم، جو، عدس، لوبیا، نخود، کتیرا و آنغوزه، ترنجبین، قارچ، توت خشک، برگه هلو و زردآلو به این بازار مراجعه کنین. در اصل میتونین خیلی از فراورده های محلی شهرستان بیرجند رو تو این بازار پیدا کنین. البته اینم بهتون بگم بیرجند فقط همین بازار سنتی رو نداره و بازار های خیلی زیاد دیگه رو هم داره که فعلا نمیشه به همشون اشاره کرد.

بازار بیرجند از جاذبه های گردشگری بیرجند

بازار بیرجند از جاذبه های گردشگری بیرجند

 

باغ شوکت آباد

یکی دیگه از جاهای دیدنی بیرجند باغ شوکت آباد هستش و وسعتی در حدود ۵٫۵ کیلومتر داره و ثبت آثار ملی ایران هم در اومده. قدمت این باغ هم مثل اکثر اثار تاریخی بیرجند به دوره قاجارها برمیگرده. اگه بخوایم کلیات باغ رو بهتون بگیم کلا شامل: ورودی‎‌ها، عمارت اندرونی، فضاهای خدماتی، اصطبل، یخچال و برج‌های نگهبانی هستش. داخل باغ درخت هایی تزئینی و میوه دار مثل هلو، سرو، کاج، چنار و توت و غیره هستن و نکته آخر اینکه امروزه از بخشی از این باغ هم به‌عنوان موزه‌ تاریخ طبیعی و حیات وحش بیرجند استفاده می‌شه و یه بخش دیگه اش هم به رستوران سنتی تغییر کاربری داده.

باغ شوکت اباد

باغ شوکت اباد

 

باغ و عمارت معصومیه

قدمت این باغ به دوران صفویه برمیگرده و در غرب بیرجند قرار گرفته. در جلوی عمارت یک استخر هشت ضلعی بزرگ ساخته شده که که به بازتاب عکس عمارت اصلی در داخل خودش مشغوله. داخل خود باغ میتونین درخت های زرد آلو و عناب و زرشک رو مشاهده کنین. این بنا هم در اثار ملی به ثبت رسیده. فضای این عمارت تاریخی رو طوری طراحی کردن که اتاق های درون اون همگی به یکدیگر راه دارن و امکان ورود به عمارت معصومیه از همه جهت امکان پذیر هستش.

باغ و عمارت معصومیه

باغ و عمارت معصومیه

 

کلام اخر

شهر زیبای بیرجند فقط به مکان هایی که اینجا معرفی کردیم خلاصه نمیشه و مملو از جاهای زیبا، تاریخی و دیدنی برای بازدید هستش که میتونین مسافرت به این شهر رو جزو برنامه های خودتون قرار بدین و امیدواریم از مسافرت خودتون نهایت لذت رو ببرین. موفق و سربلند باشین

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت