دسته بندی : جاذبه های توریستی ایران

جاذبه های گردشگری خوزستان

سرزمین چند هزار ساله آفتابهای سوزان و درختان نخل معروفترین استان غربی كشور است.استان خوزستان در كرانه خلیج فارس در جنوب غربی ایران قرار دارد و دارای ۲۷ شهرستان می باشد كه در گردشگری ایران از جایگاه مهمی برخوردار است.این خوزستان یکی از ۳۱ استان ایران در جنوب غربی کشور واقع شده است و با عراق و خلیج فارس هم مرز است. پایتخت آن اهواز است و مساحت آن ۶۳۲۳۸ کیلومتر مربع می باشد.

خوزستان قدیمی ترین بیشینه تاریخی از زمان ایلامی ها دارد ، كه اغلب از آن به عنوان “زادگاه ملت” یاد می شود و از نظر تاریخی ، یکی از مهمترین مناطق باستانی بوده که مورخان از آن به عنوان عیلام یاد می كنند.

خوزستان به معنی “سرزمین خوز” به ساکنان اصلی این استان اشاره دارد.

خوزستان استانی است که بختیاریها ، اعراب بومی ، فارسها ، لرها و غیره در آن اقامت دارند و از نظر مخازن نفت و گاز غنی ترین استان ایران می باشد که صادرات آن در حال حاضر منبع اصلی درآمد کشور می باشد.

اگر می خواهید در خنكی و با خیال راحت از جاذبه های خوزستان دیدن كنید ،بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر است .اگر علاقه مند به سفر و وگردشگری هستید در این مقاله می توانید با جاذبه های گردشگری خوزستان آشنا شوید تا در صورت سفر از مكان های زیبای آن غافل نشوید.

 

جاذبه های گردشگری خوزستان

زیگورات چغازنبیل

حتما تا به حال اسم چغازنبیل را شنیده اید،این جاذبه گردشگری بسیار شناخته شده است زیگورات چغازنبیل یک معبد باستانی متعلق به تمدن ایلامی ها است که در ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد حکومت وجود داشته است. چغاز زنبیل باقی مانده ای از شهر اونتاش و در جنوب شرقی شوش ،استان خوزستان واقع شده است.

ساختمان مبعد در سال ۱۲۵۰ قبل از میلاد توسط اونتاش ناپیریشا با آجر ساخته شده است. روی آجرها ، کتیبه های زیادی به خط ایلامی نوشته شده است. باستان شناس فرانسوی در ایران باستان ، با حفاری این معبد متوجه شدند زیر ساخت چغازنبیل ۱۰۵ متر مربع ، یعنی دو برابر زمین فوتبال بوده است.

زیگورات چغازنبیل، نیایشگاهی در شوش، خوزستان که قدمت آن به زمان تمدن ایلام و حدود ۱۲۵۰ پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.

چغازنبیل، در واقع بنای مرکزی یکمحوطه باستانی از یک مجموعه‌ی ایلامی به نام دوراونتاش است که تا امروز به جا مانده است.

همچنین بخوانید : جاذبه های گردشگری ایلام

این بنا، در پنج طبقه، چهارگوش و به ابعاد ۱۰۵ در ۱۰۵ متر بنا شده است و به شکل هرمی است که از پایین به بالا ابعاد آن کوچک‌تر می‌شود و بر بلندای آن معبد کوچکی قرار داشت.

چغازنبیل، ۵۲ متر ارتفاع داشته که در حال حاضر تنها ۲۵ متر آن در دو و نیم طبقه باقی مانده است.

این زیگورات، اولین اثر تاریخی ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این سازه اولین بنای تاریخی و مذهبی در ایران است که در سال ۱۹۷۹ در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و حتی امروزه نیز جهان از چغازنبیل به عنوان یک اثر ارزشمند قدردانی می کند.

زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل از جاذبه های گردشگری خوزستان

 

سازه های آبی شوشتر

ناحیه تاریخی شوشتر متشكل از مجموعه ای از پل ها ، سدها ، آسیاب ها ، آبشارها ، کانال ها و تونل های عظیم است. از دوره هخامنشی تا ساسانی برای استفاده بیشتر از آب این كانال های اب ساخته شد. در کتاب سفرهای جین دیولافوی (باستان شناس فرانسوی) از مجموعه شوشتر به عنوان بزرگترین مجتمع صنعتی قبل از انقلاب صنعتی نام برده شده است. آبشار و آسیاب شوشتر كه در امتداد “رودخانه گرگر” ساخته شده است ، یکی از شاهکارهای فنی و مهندسی در جهان و ایران است. این مجتمع در سال ۱۹۹۸ با شماره ثبت ۲۱۸۱ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.
همچنین به عنوان دهمین اثر ایرانی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

سازه های آبی شوشتر2

سازه های آبی شوشتر۲

سازه های آبی شوشتر

سازه های آبی شوشتر

 

قبرستان شیرهای سنگی

قبرستان شیرهای سنگی تندیس هایی هستند كه توسط مردم بختیاری سنگ تراشی شده اند و بر مزار افرادی كه شکار و در تیراندازی ، جنگ و سوارکاری مهارت داشتند قرار داده می شد به همین دلیل نماد شجاعت ، فروتنی و مردانگی می باشد. هیچ سنگ قبر شیر در هیچ کجای ایران به اندازه استانهای خوزستان و چهارمحال بختیاری وجود ندارد.اگر از این منطقه دیدن كنید به مثابه بازدید از موزه ای در فضای باز است. شیرهای سنگی شهسوار بخش مهمی از جاذبه های خوزستان است و متاسفانه بسیاری از آنها از بین رفته یا از بین رفته اند.

قبرستان شیرهای سنگی

قبرستان شیرهای سنگی

 

بازار کاوه

اگر به دنبال مکانی برای خرید سوغاتی و غذاهای محلی هستید ، دیدن از بازار كاوه را با خرما ، ارده ، میگو ، ادویه های طعم دار و ماهی های خوشمزه اش از دست ندهید. بازار كاوه در جنوب شرقی میدان شهدا واقع شده است.

بازار کاوه اهواز

بازار کاوه اهواز

 

مسجد رنگونی آبادان

وجود پالایشگاه های نفت و گاز هزاران تبعه انگلیسی، هندی و پاکستانی به آبادان مهاجرت كردند، کارکنان پالایشگاه عمدتاً رنگونی الاصل و مسلمان بودند و شروع به ساخت مسجدی در كنار پالایشگاه كردند.به همین دلیل این مسجد به سبک معماری شبه قاره هند با گچ بری‌هایی زیبا و برجسته و آرایه‌هایی سیمانی و منحصربه فرد منقش به آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» ساخته شد . زیبایی این مسجد به حدی است كه به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید و به یکی از جاذبه های خوزستان تبدیل شده است .

مسجد رنگونی آبادان

مسجد رنگونی آبادان

 

کاخ آپادانا شوش

کاخ آپادانا در شهر باستانی شوش قرار دارد.همانطور كه می دانید، شوش یکی از قدیمی ترین زیستگاه های شناخته شده در جهان است و ساختار مسکونی آن به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می گردد. از نظر باستان شناسی ، نیز شوش یکی از مهمترین و باشکوه ترین شهرهای باستانی در ایران و جهان است و فعالیتهای باستان شناسی هنوز در آن ادامه دارد. کاخ آپادانا یکی از اماکن دیدنی استان خوزستان است كه به دستور داریوش پادشاه بزرگ باستانی در حدود ۵۱۵-۵۲۱ پیش از میلاد تأسیس شد. این کاخ، با مساحت ۱۰۴۳۴ متر از واحدهای مختلفی مانند تالار بار آم ، حرمسرا ، دروازه و کاخ پذیرایی و همچنین سه حیاط مرکزی ساخته شده است كه قصر زمستانی پادشاهان هخامنشی به شمار می آمده است. دیوارهای داخلی كاخ با آجرهای لعابدار و اشکال شیر بالدار و گلهای آبی طراحی شده است. این بنا در سال ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۹۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در فهرست جهانی ثبت مانده است.

کاخ آپادانا شوش

کاخ آپادانا شوش

 

آبشار پل هفتم

آبشار پل هفتم طولانی ترین و زیباترین آبشار مصنوعی خاورمیانه در اهواز واقع شده است. مقامات شهرداری اهواز به تازگی این چشمه مصنوعی را بر روی پل هفتم اهواز بر روی رودخانه کارون تأسیس کرده اند تا مردم هنگام عبور از روی این پل از دیدن آبشار لذت ببرند.
ترکیب نور ، رنگ و آب بازتاب دیدنی و بسیار زیبایی به این پل داده است و آبشاری با چنین عظمت فقط در کره جنوبی وجود دارد.

به این پل، پل تمدن و گفتگو هم گفته میشه. جالبه بدونید آبشاری که روی آن توسط مهندسین ایرانی ساخته شده طولانی ترین آبشار مصنوعی خاور میانه است.
همونطور که توی عکس ها میبینید آب از هر دو طرف سرازیر میشه و نمای بسیار زیبایی به شب میده.

آبشار پل هفتم

آبشار پل هفتم

 

مقبره حضرت دانیال

دانیال یکی از پیامبران بنی اسرائیل در قرن ۷ قبل از میلاد است.در زبان عبری ، دانیال به معنی “خدا قاضی من هست” است. قبر دانیال (شهر و تپه های شوش) مربوط به هزاره های قبل از اسلام است . این بنای تاریخی در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

دانیال از پیامبران بزرگ الهی است که در سال۵۹۸ قبل از میلاد در اورشلیم دیده به جهان گشود. ایشان فزرند یوحنا و از نسل داوود است.
پس از تصرف شهر بابل توسط کوروش حضرت دانیال به شهر شوش مهاجرت نمود و تا پایان حیات خود در این شهر ساکن بود.

مقبره حضرت دانیال

مقبره حضرت دانیال

 

محوطه باستانی اشکفت سلمان

ن‍ی‍‍ای‍ش‍گ‍‍اه ‌ت‍‍اری‍ش‍‍ا یا اشکفت سلمان در جنوب ایذه واقع شده است و شامل چهار نقش برجسته از دوران ایلامی و بزرگترین خط نوشته میخی “عیلام نو” است. این مکان معبد پرستش تاریشا ، یکی از خدایان ایلامی بوده است و جدا از کتیبه ها شامل چشمه های معدنی و غاری از دل کوه است. چهار نقش برجسته در اشکفت سلمان وجود دارد که دو تای آنها در داخل غار و دو تای دیگر خارج از آن است. بزرگترین خط میخی از زمان شاهزاده ایلامی در این غار وجود دارد.

اشکفت سلمان (نیایشگاه تاریشا) بزرگترین خط نوشته میخی ایلام نو را در خود جای داده‌است. اشکفت سلیمان در جنوب ایذه واقع شده و شامل چهار نقش برجسته متعلق به دوره ایلامیان و بقایای یک ساختمان متعلق به اتابکان است.

این محل پرستشگاه تریشا یکی از خدایان ایلامی بوده‌است. در این منطقه علاوه بر وجود سنگ نوشته ها، شامل غار و چشمه ای معدنی از دل کوه میباشد که در اشکفت سلمان چهار نقش برجسته وجود دارد که دو تای آن داخل غار و دو تای دیگر در خارج از غار وجود دارد. بزرگ‌ترین نوشته خط میخی از دوره عیلامی در این غار وجود دارد که از زمان شاهک عیلامی، شاه بومی آیاپیر یا آیاتم، وجود دارد و هم‌چنین برای نخستین بار حضور مصور زن دوشادوش مرد در نقش برجسته‌های این غار دیده شده است.

محوطه باستانی اشکفت سلمان

محوطه باستانی اشکفت سلمان

 

زراس

زارس یكی از دهكده های سرسیز و خاص در ۷۰ كیلومتری شمال شرق شهرستان ایذه و همجوار با دریاچه كارون ۳ است.با یه ساعت رانندگی از شمال شرق اهواز به این منطقه نادر و طبیعی می رسید. برای اینكه بتوانید از تمام زیبایی های این منطقه ،قایقرانی ،صید ماهی و لذت بردن از آبشار شیوند و كوه های جنگلی می توانید با اجاره ویلاها و سوئیت ها زمانی را مهمان این دهكده زیبا باشید.

آدرس

شمال دریاچه کارون ۳ قرار دارد و فاصله آن با جنوب شهر دهدز ۱۴ کیلومتر است. این دهکده تفریحی توریستی به مساحت ۲۰۶ هکتار، ۲۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان اهواز در ۶۹ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ایذه قرار دارد. در شمال آن ارتفاعات کوه گل و جاده ایذه به شهرکرد قرار دارد در حالی که جنوب و غرب آن سد کارون ۳ و روستای درب غریبی است. شرق دهکده نیز روستایی با همین نام است. ارتفاع منطقه بین ۸۴۰ متر تا ۱۳۴۰ متر بالاتر از سطح دریا تغییر می کند.

دهکده زراس

دهکده زراس

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت