دسته بندی : جاذبه های توریستی ایران

جاذبه های گردشگری لرستان

استان چهارفصل لرستان با آب و هوای کوهستانی دلپذیر، سرزمینی که در غرب ایران و در میان کوههای زاگرس واقع شده است. مرکز لرستان خرم آباد یکی از قدیمی ترین شهر را در ايران و جهان است. طي کاوش های باستان شناسی لرستن یکی از اولین زیستگاه های بشر بوده كه شهرت جهانی دارد.

غارها و پناهگاه های سنگی دره خرم آباد و نقاشی های روی آن به عنوان ابتدایی ترین نشانه ها و نقاشی های انسان های اولیه براي برقراري ارتباط با يكديگر بوده است،اين غار از اهميت تاريخي با غار لاسکو در فرانسه و غار آلتامیرا در اسپانیا برابری می کند.

ظروف و اجناس عتيقه از آثار باستانی ارزشمند این استان است و در موزه های معروف جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. استان لرستان سرزمین دریاچه ها و آبشارها است و به دلیل واقع شدن در کوه های زاگرس و وجود منابع آبی فراوان از نظر گردشگری و زیبایی های طبیعی از موقعیت ویژه ای برخوردار است. غار ماهی کور،تنها بنای طبیعی ملی استان لرستان است .

آب و هوا در لرستان نيز متفاوت است و از نظر آب و هوایی به سه قسمت ،مناطق کوهستانی در قسمت هاي بروجرد ، دورود ، ازنا ، نورآباد و علیشتر  و  آب و هواي بهاري در در خرم اباد و آب و هوواي گرم نسبتا معتدل در مناطق جنوبی مانند پل دختر و پاپی است.

هر چقدر از زيبايي ها و جاذبه های گردشگری لرستان، دشت لاله های واژگون بدانيد كم است.هر گردشگر و توريستی با سلايق و علايق گوناگون از ديدن جاذبه هاي توريستي لرستان پشيمان نمي شود.

 

غار دوشه خرم آباد

غار دوشه خرم آباد بیش از ۸ هزار سال قدمت دارد.  در اين غار ۱۱۰ نقاشی حك شده روي سنگ  توسط انسان هاي اولیه وجود دارد.غار دوشه در روستای کورشوراب ، یکی از مناطق جنگی خرم آباد واقع شده است و به دلیل ایمن بودن از عوامل طبیعی ، چندین هزار سال است که این نقاشی ها را حفظ کرده است .

غار دوشه خرم آباد

غار دوشه خرم آباد

 

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک بنای منحصر به فرد متعلق به دوره ساسانیان است كه در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا باقیمانده از شهر باستانی “Shāpūr-Khwāst” است و بنای اولیه قلعه مربوط به دوران حکومت شاپور اول ساسانی در قرن ۳ بعد از میلاد است. زیبایی و معماری فوق العاده ،اين قلعه تاریخی را به یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری تبديل كرده است.

این قلعه کنار رودخانه و روی چشمه گلستان در محور خرم آباد ساخته شده است. با توجه به موقعیت استراتژیک قلعه از آن به عنوان مقر حکومتی ، در قرن چهارم هجری استفاده مي شد.  در اين قلعه دو موزه مردم و باستان شناسی، غارهای ماقبل تاریخ ، کتیبه ها ، مناره آجری ، آسیاب آبگيري وجود دارد که ديدن آنها را توصيه مي كنيم.

قلعه فلک الافلاک یادگار دوره ساسانیان در لرستان

قلعه فلک الافلاک یادگار دوره ساسانیان در لرستان

 

دره خزینه

دره خزینه  یکی از شگفتی های استان لرستان و كل طبیعت ایران است که بر اثر سالها فرسایش ایجاد شكل گرفته است. روي اين دره بلندترین پل معلق ایران قرار گرفته است.برخي معتقدند، این دره شباهت های زیادی با پارك ملي گرند کنیون آمریکا دارد.

دره خزینه در لرستان پلدختر

دره خزینه در لرستان پلدختر

 

تونل برفی ازنا

تونل برفی یکی از عجایب منحصر به فرد استان لرستان در شهر ازنا است. كه به دليل وجود رشته كوه هاي اشترانکوه به الپ ايران معروف است.اين تونل حاصل تجمع هزاران برف در طول سالهای طولانی در اشترانکوه است  كه به دلیل ریزش بهمن در آن توده هاي برف شکل گرفته است و پس از جریان ذوب برف در بهار، یک تونل بسیار زیبا به وجود آمده است.

یکی از شگفت‌انگیزترین مناظر دیدنی لرستان و شهرستان ازنا محسوب می‌شود که همه‌ ساله  مورد بازدید گردشگران ، کوهنوردان و دوستداران طبیعت قرار می‌ گیرد.
تونل برفی در شهرستان ازنا ، بصورت طبيعی در برف و يخ های دامنه زيبا و سر به فلك كشيده اشترانكوه در منطقه كمندان شهرستان ازنا بوجود آمده است كه طول اين تونل بالغ بر هشتصد متر و ارتفاع آن از كف تونل تا سقف ، بين دو و نیم تا سه متر می باشد . اين تونل برفی را فقط در فصل بهار و تابستان می توان بازديد نمود.

تونل برفی ازنا

تونل برفی ازنا

 

مرداب های پلدختر

پلدختر استان لرستان دارای مجموعه ای از تالاب هاي ديدني و طبيعت گردي در پلدختر است . هر سال در پاییز ، پرندگان مهاجر در حوضچه های پل دختر پناه می گیرند  و بیش از پانزده گونه پرنده در اين تالاب ها وجود دارد.  اوراسیایی ، غاز خاکستری ، گوزن ، حواصیل و غیره از جمله گونه هایی هستند که وارد تالاب های پلدختر می شوند در میان این گونه های مهاجر ، دو گونه کمیاب از جمله قو و لک لک (حاجی لاکلک) نيز وجود دارد. علاوه بر اين پوشش گیاهی اطراف تالاب شامل  گياهان زیبا و خاص مثل  سرخس آبزي، پونه، يونجه، شبدر، جلبک سبز، شقايق و خارشتره است. در حال حاضر دو تالاب خشک شدن  و یازده تالاب دیگه فعال هستند.

مرداب های پلدختر

مرداب های پلدختر

 

تپه چغا

تپه باستانی  چغا با بيشينه چندهزار ساله یکی از جاذبه های  استان لرستان و زیباترین تپه های ایران است كه به بام بروجرد نیز معروف است و در غرب شهر بروجرد واقع شده است.  به دليل متمايز بودن خاک و زمین اين تپه و در امان بودن از سيل و افات طبيعي به اين نام نامگذاري شده است. در سالهای اخیر به دلیل موقعیت ویژه و داشتن نمای ۳۶۰ درجه یکی از اصلی ترین مراکز گردشگری باستاني بروجرد به شمار مي آيد. این تپه منبع غنی از سنگ های آتشفشانی ، اشياء تاريخي و پرندگان مختلف است.  این تپه با امکانات تفریحی از قبيل باغ پرندگان، دریاچه های مصنوعی و اشياء تاريخي چون لوح های گلی، آویز طلا به نقش خورشید، مهر استوانه ای و مجسمه های سفالی به شکل حیوانات باعث شده هرکسی به لرستان سفر كند ، از این مکان زيبا غافل نشود.

تپه چغا

تپه چغا

 

چشمه ساعت از جاذبه های گردشگری لرستان

چشمه ساعت يكي از مكان هاي عجيب و شگفت انگیز  است كه در شهرستان درود یکی از شهرستان های شرقی لرستان واقع شده است.اسم اين چشمه به اين دليل نام گذاري شده كه به صورت ساعت به ساعت جریان آب قطع و وصل می شود.  به اين معني كه پس از یک ساعت وقفه آب ، آب دوباره به آرامی در چشمه جریان می یابد و بار دیگر به طور کامل قطع می شود. چشمه ساعت در کوهی به ارتفاع ۳۰۵۰ متری در غاری در دل کوه پریز سبب به وجود آمدن اين چشمه شده است.آب خارج شده از این چشمه بسیار خنک و زلال است و در فواصل زمانی يك ساعته در دل زمین به بیرون می‌جهد.

چشمه ساعت

چشمه ساعت

 

دره شیرز

دره باستانی شیرز نگين استان لرستان در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال کوهدشت و در مسیر رودخانه سیمره (خط مرزی استان لرستان و ایلام ) در تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان واقع شده است. طبیعت زیبای اين دره با وجود چندین چشمه فراوان و شکل طبیعی صخره‌ها و دیواره‌های پلکانی  حتي توريست هاي خارجي را نيز به اينجا كشانده است. محیط توپوگرافی این منطقه دارطوري كه از نظر ساختار زمين شناسي با دره گرند کنیون ايالت آریزونای آمریکا  برابري مي كند.  اين دره  با پوشش گیاهی و جنگلی ، تنوع حيوانات و جريان رود كرخه از نظر مورفولوژی، یکی از مناطق نادر ناحيه کوهدشت است.

دره شیرز

دره شیرز

 

آبشار کاکارضا

اگر قصد سفر به استان لرستان را داريد حتما زماني را براي ديدن از دره‌ای پر از درختان زیبای بلوط، گیاهان دارویی، باغات میوه، کشتزارها روستاي كاكارضا و آبشار آن اختصاص دهيد.اين آبشار ۲۰ متر ارتفاع و ۹۰ كليومتر طول در دامنه پرگل كوه الشتر وجود دارد.در روستاي كاكا رضا علاوه بر آبشار كاكارضا،سه پل تاریخی شامل شاپوری، آذر و چله کش هم وجود دارد كه در فهرست آثار ملی قرار دارد. ديدن اين طبيعت خاطرات فراموش نشدني رد ذهن تان ثبت مي كند.

آبشار کاکارضا

آبشار کاکارضا

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت