دسته بندی : جاذبه های توریستی ایران

جاذبه های گردشگری مشهد

هر زمان که نام شهر مشهد را می شنوید ، احتمالا ياد مذهبی ترین شهر ایران مي افتيد. اما حقیقت این که مشهد علاوه بر پايتخت معنوي ايران بسیاری از مکان های جذاب انتظار گردشگران را مي كشد.

مشهد کلان شهری در شمال شرقی ایران و مرکز خراسان رضوی است كه در زمان سلسله افشاریه پایتخت ایران بوده است و اكنون پس از تهران دومین شهر بزرگ ایران است . بيشتر اهمیت و موقعیت اين شهر مدیون بهترین و باشکوه ترین نماد هنرهای اسلامی حرم مطهر امام رضا (ع) است و سالانه ۲۰ میلیون گردشگر را از سراسر ایران و سایر کشورها به خود جذب مي كند.

شهر مشهد دارای جاذبه های گردشگری ، تاریخی و طبیعی بسیاری است که از جمله آنها می توان آرامگاه فردوسی ، آرامگاه و موزه نادر افشار را نام برد. زعفران سوغات معروف مشهد و محبوب ترین سوغاتی در بین گردشگران است.

اين شهر معنوي و توريستي در سال ۲۰۰۹ به عنوان “پایتخت معنوی ایران” و در سال ۲۰۱۷ به عنوان “پایتخت فرهنگ اسلامی” ثبت شده است.اگر مقصد سفرتان مشهد است در اين مقاله جاذبه هاي گردشگري و ديدني های معروف را به شما معرفي مي كنيم.

 

حرم مطهر امام رضا (ع)

حرم امام رضا ، هشتمین امام شیعیان ، مکان مقدس باشکوهی در مشهد است.  این مجموعه سالانه پذیرای میلیون ها زائر از سراسر جهان مي باشد.  اهمیت این ضریح مقدس تنها به جنبه مذهبی آن محدود نمی شود و از نظر وسعت و ظرفیت یکی از بزرگترین مساجد جهان با حدود ۱۹۰۰۰ متر مربع مي باشد. در این مجموعه ورودی ها ، حیاط ، مساجد ، ایوان ها ، موزه ها ، کتابخانه ها و بخش های مختلفي وجود دارد و می توانید از مقبره های برخی از مسلمانان مشهور مانند شیخ بهایی ، پیر پلان دوز ، شیخ هور آملی و بخش موزه هاي ،موزه مرکزی آستان قدس رضوی(حتما از اين موزه ديدن كنيد) ، موزه قرآن ، موزه فرش و موزه مردم شناسی ديدن كنيد. قابل ذکر است که این مجموعه باشکوه در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده و به یکی از جاذبه های دیدنی مشهد تبدیل شده است.

حرم امام رضا

حرم امام رضا

 

باغ موزه ی نادری

آرامگاه نادرشاه یکی از شاهان تاریخ ساز ایران ،یکی از مشهورترین نقاط دیدنی مشهد است که در مجموعه باغ موزه نادري واقع شده است. این مقبره محل دفن نادرشاه ، بنیانگذار سلسله افشاریه است و بعد از حرم مطهر امام رضا (ع) ، مهمترین جاذبه گردشگری مشهد محسوب می شود. در اين مقبره آثار جنگی و غیر جنگی مربوط به حکوت افشاریان كه از پرتغالی‌ها غنيمت گرفته اند را خواهيد ديد.علاوه بر اين ، موزه ای در داخل آرامگاه وجود دارد که در آن می توانید اقوام افشاریه را با هنر معاصر و سلاح های متعلق به دوره های مختلف تاریخی مشاهده کنید. در مقبره نادرشا، آرامگاه محمدتقی خان پرشین ( فرمانده خراسان) ، نيز بازديد كنيد.

باغ موزه نادری

باغ موزه نادری

 

پارك هفت حوض

شنیدن نام “هفت حوض” تهرانی ها را یاد ميداني در یکی از محله های شرقی پایتخت مي اندازد ، اما این نام برای مشهدی ها به معنی بالاترین جاذبه طبیعی در کوه های خلج است.  هفت حوض،نام یکی از دست نخورده ترین ، زیبا ترین و منحصر به فردترین پدیده های طبیعی مشهد و ايران است كه تنها ۷ كليومتر با مشهد فاصله دارد و

هفت حوض در منطقه ای با صخره های صاف و صیقلی با مناظر طبیعی زیبا قرار گرفته است. هفت حوضچه كاملا طبیعی  دارد كه آب در آن جريان دارد و در طول سالها و با گذشت زمان در دل سنگ ها بر اثر فرسايش شکل گرفته است.

پارك هفت حوض

پارك هفت حوض

 

پارک جنگلی وکیل آباد (باغ وکیل آباد)

باغ وکیل آباد یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگري مشهد و از قدیمی ترین و بزرگترین پارک های مشهد به شمار مي آيد. این پارک به دلیل طبیعت دیدنی ، چشم اندازهای زیبا و رودخانه های فصلی كه از قنات وکیل آباد سرچشمه می گیرد از محبوبیت خاصی در بین گردشگران برخوردار است. ديدن درختان متعدد قدیمی مانند کاج ، سرو در این پارک جذابيت آن را دو چندان كرده است. همچنین امکانات رفاهی متنوعی مانند رستوران ها ، امکانات بازی براي كودكان ، استخرها و باغ وحش به تازگی به اين مجموعه اضافه شدند كه در نهایت ، محیطی آرام و دلپذیر را براي شما رقم مي زند.

وکیل آباد از جاذبه های گردشگری مشهد

وکیل آباد از جاذبه های گردشگری مشهد

 

مکان تفریحی کوهسنگی

مكان كوهسنگي یکی از زیباترین مكان هاي تفريحي در جنوب مشهد ،انتهای خیابان دکتر علی شریعتی (کوهسنگی) است .در جلوی این پارك یک خانه باستاني همراه با استخري ۱۰۰ متري وجود دارد.  این استخر از آبهای زیرزمینی (قنات) منطقه گناباد تغذیه می شود.علاوه براين، مسیرها و درختان  زیبایی در اطراف اين ناحيه وجود دارد كه زيبايي آن را افزایش می دهد و به “دالان بهشت”شهرت پيدا كرده است .

کوهسنگی مشهد

کوهسنگی مشهد

 

بازار رضا

بازار رضا، بازاري مسقف و تاريخي است که در سال ۱۹۷۷ (سلسله پهلوی) در مجاورت حرم امام رضا (ع) ساخته شد. این بازار یکی از جاذبه های فرهنگی مشهد است كه هر گردشگر و زائري بعد از زيارت حرم از آن براي خريد سوغاتي بازديد مي كند. این بازار دو طبقه حدود یک کیلومتر طول و ۱۷۱۱ مغازه دارد. در اين بازار مي توانيد مشهورترین مراکز خرید سوغات و صنایع دستی از قبيل قالیچه و مهر ، تسبیح ، انگشتر فیروزه ای و عقیق ، عطر ، زعفران ، زرشک ، آب نبات و ادویه جات را پيدا كنيد.

بازار رضا

بازار رضا

 

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی شاعر بزرگ ایرانی و خالق شاهنامه درمشهد است. آرامگاه فردوسی در ۲۰ کیلومتری شمال مشهد ، در سال ۱۰۱۹ توسط سلسله غزنویان ساخته شد. دوستداران شعر و ادبيات مي توانند از اين مكان ديدني بازديد كنند. از آنجا كه فردوسی و شاهنامه در سراسر جهان شهرت دارد ، مقبره وی یکی از نقاط محبوب مشهد شده است و در كنار یادبود آرامگاه فردوسی نيز مي توانيد شجريان خواننده مشهور ايراني را نيز ديدن كنيد.

آرامگاه فردوسی بزرگ

آرامگاه فردوسی بزرگ

 

مکان تفریحی طرقبه

شهر طرقبه در شهرستان طرقبه شاندیز در ۲۹ کیلومتری شرق مشهد با فاصله ۱۶ كليومتري در دره ای سرسبز واقع شده است.  اين مكان زيبا نه تنها براي گردشگان بلكه براي مشهدي ها نيز يكي از بهترين جاذبه هاي تفريحي به شمار مي رود. با گشت و گذار در شهر طرقبه و لذت بردن از مناظر زیبا و آب و هوای تازه آن،دامنه های سرسبز کوه بینالود ، كوه تخت رسم ،باغ های باشکوه ، فضایی رویایی را تجربه كنيد. از همه مهم تر،طرقبه به غذاهای خوشمزه اش مانند کباب شیشلیک ، دیزی ، شوله ، خورشت فسنجان ، اشکنه ، کاله جوش و انواع قورمه شهرت دارد. همچنین ، چندین مرکز خرید مدرن و چندین مجتمع تفریحی با امکانات مختلف در طرقبه وجود دارد.

طرقبه

طرقبه

 

گنبد هارونیه

هارونیه یک بنای ناشناخته و تاریخی به جا مانده از شهر باستانی توس است. این بنای تاریخی در ۲۰ کیلومتری شمال غربی مشهد  و در ابتدای بلوار پردیس شهر توس قرار دارد. هارونیه بنای آجری و مربعی  شكل است كه فضای داخلی آن شامل ورودی ایوان ، چهار خانه ، گنبد و سه اتاق فرعی است كه همه این قسمتها براي باديد عموم ازاد است. در فضای بیرونی گنبد ، یک سنگ قبر از امام محمد غزالی و یک باغ بزرگ مستطیل شکل نوجود دارد.

تنها ثر بر جای مانده از توس قدیم بنای آجری است معروف به گنبد هارونیه که در دهه های اخیر به همت انجمن ثار ملی و میراث فرهنگی خراسان مرمت و بازسازی شده است مردم این بنا را زندان #هارونیه می نامند و در متون وسفر نامه ها از آن مسجد توس آرامگاه و خانقاه غزالی نام برده شده است.

هارونیه كه احتماﻷ مدرسه یا خانقاهی مربوط به سدﺓ هشتم می‌باشد سنگ یادبودی بنام محمد غزالی در وسط محوطه كارگذاشته شده است. چون آرامگاه « امام محمد غزالی » در توس می باشد و محل آن دقیقاً روشن نیست ، در مجاورت این بنا به یادبود این دانشمند ، سنگ مزاری نصب شده است .

این ساختمان زیر زمینی دارد كه عقیده عمومی مردم این است كه به عنوان زندان از آن استفاده می شده است. تحقیقات اخیر نشان داده که هارونیه صرفا آرامگاه یا خانقاهی است گه در سده های هفتم یا هشتم هجری هم پهلو با یک بنای مذهبی دیگر و بر روی خرابه های ابنیه کهن ساخته شده است این بنا مشتمل بر یک فضای وسیع مربع گنبد دار به ارتفاع حدود۲۵ متر و وسعت ۱۲*۱۲ متر است در انتهای بنا سه حجره با اتاقک با تزئیناتی شامل گچبری قرار دارند تزدینات خارجی آن منحصر به قابهای عمودی وستون نماهای طرفین ورودی می باشد.

راه پله هایی دارد كه می توان به طبقه دوم بنا رفت فعلاً آن را بسته اند ولی در دوران كودكی من باز بود و طبقه دوم را نیز چند بار دیده ام فضای بسیار كوچكی دارد. محل جدیدی كه به تازگی در این محوطه توسط باستان شناسان پیدا شده ، می گویند مدرسه یا مسجد بوده است

قدمت اين گنبد به حدود قرن هشتم و هفتم هجری و حتی قبل از آن برمی گردد. برخی آن را صومعه و محل آموزش امام محمد غزالی می دانند که قبل از حمله مغولان ساخته شده است و برخی دیگر بنای یادبود را زندان هارون می نامند.

گنبد هارونیه

گنبد هارونیه

 

آبشار اخلمد

آبشار اخلمد به فاصله ۸۴ کیلومتری مشهد در دو کیلومتری روستای اخلمد قرار دارد. اگر اهل طبيعت گردي هستيد ،مناظر چند هزار ساله شگفت انگيز آن را از دست ندهيد . در این منطقه  دو آبشار با ارتفاع ۲۳ متر در دره‌ای میان کوه بینالود خواهيد ديد. البته آبشار اصلی اخلمد با ارتفاعی حدود ۴۰ متري در فاصله اي دوتر از آبشارهاي قبلي قرار گرفته است و بلندترين آبشار ايران است.

آبشار اخلمد

آبشار اخلمد

 

سرزمین موج های آبی

ديگر بر كسي پوشيده نيست كه سرزمین موج‌های آبی ، بزرگ‌ترین پارك آبی خاورمیانه است و در آن تمام امكانات سرسره هاي آبي و تفريحي جهان را خواهيد يافت.

سرزمین موج های آبی

سرزمین موج های آبی

 

پارک مینیاتوری

‌پارک های مینیاتوری با مضمون معرفی آثار تاریخی و فرهنگی وملی یک شهر یا کشور به صورت المان(ماکت کوچک)سعی در ارتقا تفریح شهروندان همگام با اموزش و یادگیری دارد .ضمن اینکه می تواند گردشگری شهری را توسعه دهد وتوریست را به سمت این پارک ها سوق دهد. ‌ ‌‌

‌ ‌پارک مینیاتوری مشهدبا مساحت ۸ هکتاری درسال ۱۳۹۵ مورد بهره برداری قرار گرفت و۵۸ المان مختلف از سراسر کشور در این پارک در نظر گرفته شده که از جمله آن می توان به تخت جمشید، آرامگاه فردوسی، پل خواجو، آرمگاه عطار نیشابوری، باغ شاهزاده ماهان کرمان، سد کارون و…اشاره کرد.

پارک مینیاتوری مشهد به ارزش چندين میلیارد تومان نسخه اي كوچك از آثار باستاني ايران را به نمايش مي گذارد.در اين پارك ۶۶ نماد ديدني،تاريخي ، مذهبي و هنري را به صورت مينياتور شده خواهيد ديد. براي بازديد بهتر از تمام نمادها مي توانيد سوار ريل قطاري كه بين ماكت ها تعبيه شده،تجربه اي لذت بخش داشته باشد. همچنين اگر علاقه مند به پیست مسابقات ماشین کنترلی هستيد اين مكان را از دست ندهيد.

پارک مینیاتوری در مشهد

پارک مینیاتوری در مشهد

 

جنگل جيغ

اگر بارها به مشهد سفر كرده ايد و بازديد از جنگل جيغ را از قلم انداخته ايد،توصيه مي كنيم اگر فرد نترسي هستيد ،حتما آن را در ليست مكان هاي ديدني خود قرار دهيد.جنگل جيغ يكي از روستاهاي سربرج در شهر طرقبه است. اين جنگل به خاطر صداهاي عجيب و وحشتناكي كه در آن مي پيچد به اين نام گذاري شده است و يكي از ترسناك ترين روستاي ايران به شمار مي آيد.با ابن حال،هنوز راز جنگل جيغ كشف نشده است.

جنگل جيغ

جنگل جيغ

 

مسجد ۷۲ تن

زائران حرم رضوي مي توانند با گذري به ناحیه سرشور، خیابان خسروی، ابتدای بازار بزرگ و در مجاورت ضلع جنوب غربی حرم،از مسجد ۷۲ تن ديدن كنيد.اين مسجد توسط ملكشاه ساخته و وصيت كرده جسدش را در آن دفن كنند.اين اثار از قرن ۹ هجري است و در اثار ملي ايران ثبت شده است.

مسجد ۷۲ تن

مسجد ۷۲ تن

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت