دسته بندی : جاذبه های توریستی ایران

جنگل دالخانی در رامسر

جنگل دالخانی در روستای دالخانی یا دالیخانی و ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی رامسر قرار گرفته. این جنگل ۸۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است و درامتداد جنگل‌های انبوه رامسر واقع شده است.

در استان مازندران و در نزدیکی شهر رامسر یکی از دست نخورده ترین و بکرترین مناطق جنگلی ایران جا خوش کرده است، جایی که با درختان در هم تنیده، جنگلی غرق در مه و آب و هوایی بی نظیر تداعی بهشت است جنگل دالخانی که به آن جنگل دالیخانی هم می گویند در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر رامسر قرار دارد، ارتفاع این جنگل بکر و زیبا از سطح دریا ۸۰۰ متر است و غلظت مه که در آن وجود دارد به اندازه ای بالاست که بیشتر آن را شبیه به یک تابلو نقاشی کرده است و نکته ی جالب تر آن که این جنگل فاصله ی بسیار کمی از دریا حدود ۱۰ کیلومتر دارد در نتیجه در ارتفاعات دالخانی که قرار بگیرید، چشم اندازی بی نظیر از دریا خواهید داشت.

خوشبختانه این جنگل از معدود نقاط مازندران سرسبز است که هنوز به دست نابودگران جنگل نیفتاده و بکر باقی مانده است. اگر به دالان بهشت بروید بدون شک می‌توانید لذت زندگی کوتاه و اقامت در دل طبیعت بکر را تجربه کنید و در هوای رویایی آن نفش بکشید.

روستایی در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق شهرستان رامسر به سمت هریس تنکابن وجود دارد به نام روستای چهل شهید. به این روستا که رسیدید قدم را راهی گذاشته‌اید که شما را به بهشت می‌رساند. شما در ادامه مسیر از جنگل‌هایی رد می‌شوید که شما را به ییلاقاتی مانند جنت رودبار، اکراسر و گرسماسر می‌رساند.

محور این جنگل از ابتدای جاده میرزا کوچک خان شروع می  شود و در ادامه که در مسیر جنگل قرار بگیرید شما را به ییلاق جنت رودبار و گرسماسر، اکراسر، گلین و… می رساند.جنگلی نیمه کوهستانی که در ارتفاعات کوهستان البرز و در مسیر جاده ییلاقِ جنت رودبار واقع شده و گردشگران را به سوی خود می خواند. دالانی بهشتی با پوشش متراکم جنگلی و مه های غلیظ جایی که مه در بیشتر مسیر به مانند حریری سپید شما را در بر می گیرد و پیچ های تو در توی جاده، رویای بهشت را برای تان تعبیر می کند. دالخانی، این جنگل سرسبز و انبوه به مانند دالانی از درختان سر به فلک کشیده دست شما را می گیرد و در نهایتِ زیبایی غرق می کند. جاده ای سحرانگیز که هر لحظه، جلوه ای تازه از طبیعت بکر خود را در برابرتان به نمایش می گذارد و شما را به وسوسه دیدن زیبایی های بیشتر، به انتهای مسیر می کشاند.  خوشبختانه به دلیل محافظت های خوبی که از این منطقه ی جنگلی شده است هم تمیز است و هم بکر مانده.

بهترین زمان سفر به جنگل دالخانی

تابستان‌ها بهترین زمان برای رفتن به این بهشت زمینی است. در فصل تابستان این مناطق خنک است و از گرما و شرجی هوا خبری نیست. البته اگر در فصول دیگر به این جنگل می‌روید نکات ایمنی را فراموش نکنید. به ویژه در زمستان‌ها حتما لباس گرم به همراه داشته باشید. نقشه‌، قطب‌نما و جی‌پی‌اس هم کمک بزرگی به شما می‌کند.

هر گاه صحبت از بهشت می‌شود بی شک تصویری زیبا و سبز پر از آرامش همراه با آب روان و درختان سبز سر به فلک کشیده و شکوفه‌های رنگارنگ در ذهن‌مان نقش می‌بندد.

این تصویر بهشت در ذهن ما جای دارد و هر گاه در روی زمین زیبایی وصف‌ناپذیری از طبیعت می‌بینیم برای بیان زیبایی و شکوه آن از واژۀ بهشت یا بهشتی استفاده می‌کنیم. کاربرد این واژه پر بیراه نیست. چون، داریم بر روی زمین خاکی و حتی در خاک ایران زمین، تکه‌هایی از نقاشی خلقت را که در زیبایی و طراوت، بهشت برین را یادآور می‌شوند. یکی از آن مناطق بکر و زیبا جنگل دالخانی است.

بیشتر روزها مه غلیظی جنگل را می‌پوشاند که صحنه‌های سرسبز آن‌را رویایی‌تر هم می‌کند. تصور کنید رانندگی در جاده‌ای که دو طرفش درختان بلند و سبز باشد، چه حس و حال خوبی دارد.

می‌توانید در کلبه‌های چوبی و آلاچیق‌های کنار جاده بساط پیک‌نیک را برپا کنید و با اشتهایی که حتما چند برابر شده، دور هم غذایی بخورید.

دکه‌های چوبی در مسیر چای و آش هم می‌فروشند. کنار جاده رستوران هم هست. محلی‌ها در این جاده عسل، میوه‌هایی که از جنگل یا از باغشان چیده‌اند و ماهی‌ پرورشی هم می‌فروشند.

یک اتفاق خوبی که در محدوده‌ این جنگل رخ داده، وجود کارکنانی‌ست که مسوول نظافت هستند. اگر می‌بینید در طول مسیر زباله‌ای به چشم‌تان نمی‌خورد، به‌دلیل وجود همین افراد است. ورودی که ابتدای مسیر می‌پردازید، صرف دستمزد همین کارکنان می‌شود.

درختان زیادی در جنگل دالخانی می‌بینید، مثل بلوط، ازگیل، فندق، ولیک، کوله خاس، مندی یا کلهو، زرشک و گوجه جنگلی.

تابستان‌ها این حوالی خنک است و از گرما و شرجی به دور هستید. اگر در فصل سرما به دیدن جنگل رفتید، حتما لباس گرم، پتو و فلاسک آب جوش برای چای یا قهوه همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی به جنگل دالخانی

از رامسر که جاده‌ تنکابن را در پیش بگیرید، بعد از حدود ۷کیلومتر، به سه‌راهی جنت رودبار می‌رسید. به سمت جنت‌رودبار حرکت کنید. ۲۳ کیلومتر که برانید، به جنگل دالخانی می‌رسید. تمام طول راه آسفالت است.

جنگل دالخانی در مسیر رامسر به تنکابن قرار دارد و برای رسیدن به آن می‌توانید از مسیر کتالم هریس (جاده میرزا کوچک خان) – دالخانی بگذرید یا از خروجی شهر رامسر شروع کنید و بعد از طی مسیری حدود ۷ کیلومتر در مسیر آسفالته رامسر به تنکابن به سه راهی جنت رودبار برسید. ییلاق جنت رودبار در ۶۰ کیلومتری رامسر قرار دارد و به خاطر گل گاوزبانش شهرت دارد یکی از مناطق تماشایی ایران که پوشیده از جنگل‌های انبوه و چشم اندازهای بی‌نهایت زیبایی است. جنگل دالخانی ۲۳ کیلومتر جلوتر در کنار جاده انتظار شما را می‌کشد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
sodabe
sodabe
3 سال قبل

با سلام
ممنون بابت مطالب بسیار خوبتان
من ی مدتی بود که برای انجام بوتاکس دنبال کلینیک خوب میگشتم تا اینکه یکی از اقوام بهم کلینیک گلدن رویال را معرفی کرد .الان در کلینیک گلدن رویال بوتاکس انجام دادم و بسیار راضی هستم
https://www.thegoldenroyal.com/services/botox/
بوتاکس

sodabe
sodabe
3 سال قبل

با سلام
ممنون بابت مطالب بسیار خوبتان
من ی مدتی بود که برای انجام بوتاکس دنبال کلینیک خوب میگشتم تا اینکه یکی از اقوام بهم کلینیک گلدن رویال را معرفی کرد .الان در کلینیک گلدن رویال بوتاکس انجام دادم و بسیار راضی هستم
https://www.thegoldenroyal.com/services/botox/
بوتاکس



جستجو در مطالب سایت