دسته بندی : رپورتاژ

تحصیل در فرانسه یا ایتالیا کدام بهتر است؟

دو کشور فرانسه و ایتالیا دو کشور اروپایی مهاجر پذیر هستند که هر دو مهاجرین زیادی را از طریق تحصیل در خود می پذیرد. دانشگاه های هر دو کشور جزو دانشگاه های برتر جهان هستند و این امر تصمیم گیری برای افرادی که قصد مهاجرت به کشور ایتالیا یا فرانسه را دارند مشکل می سازد. در این مقاله قصد داریم به بررسی تحصیل در ایتالیا و فرانسه پرداخته و مزایا و معایب تحصیل در هرکدام از این کشورها را بررسی کنیم.

تحصیل در فرانسه یا ایتالیا

تحصیل در فرانسه یا ایتالیا

تحصیل در فرانسه

تحصیل در کشور فرانسه رایگان است. از مزایای تحصیل در فرانسه آن است که بدون داشتن مدرک زبان می توان در این کشور تحصیل کرد. کشور فرانسه به مهاجرینی که به صورت تحصیلی به این کشور وارد شده اند بورسیه های مختلف، اسکان و کمک های معیشتی ارائه می دهد. فرانسه در بین ۱۰۰۰ دانشگاه مطرح دنیا با ۲۸ دانشگاه جزو کشورهای برتر از لحاظ تحصیلی به شمار می رود.

در میان دانشگاه های برتر فرانسه سه دانشگاه PSL با رتبه ۵۲، دانشگاه اکول پلی تکنیک با رتبه ۶۱ و دانشگاه سوربن با رتبه ۸۳ جزو سه دانشگاه برتر فرانسه در فهرست دانشگاه های برتر دنیا مطرح می باشند.

هزینه تحصیل در فرانسه رایگان بود اما از پاییز ۲۰۱۹ تغییرات زیادی به خصوص برای دانشجویان مهاجر در آن انجام پذیرفت. این هزینه در مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه های مختلف در فرانسه متغیر است و از سالانه ۲۷۷۰ یورو در مقطع کارشناسی تا ۳۷۷۰ یورو برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد تا ۳۸۰ یورو برای مقطع دکتری برای دانشجویان مهاجر متفاوت است.

البته هزینه های اعلامی مربوط به دانشگاه های دولتی فرانسه بوده و هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی فرانسه کمی بالاتر و از سالانه ۳۰۰۰ یورو تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال متغیر است.

یکی از سختی های تحصیل در فرانسه آن است که تمامی دانشگاه های این کشور مباحث علمی خود را به زبان فرانسه به دانشجویان ارائه می دهند و این کار را قدری برای دانشجویان خارجی که اغلب به زبان انگلیسی آشنایی دارند سخت خواهد کرد. همچنین کشور فرانسه به افرادی که در آن اقامت دائم دارند خدمات بیمه رایگان ارائه می دهد. البته تحصیل در آلمان نیز مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می توان به رایگان بودن تحصیل در دانشگاه های دولتی، اساتید ماهر، هزینه زندگی مقرون به صرفه و فرصت شغلی زیاد پس از تحصیل اشاره کرد.

تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا نیز رایگان است. کشور ایتالیا نیز به مهاجرینی که به صورت تحصیلی وارد این کشور می شوند بورسیه های مختلفی ارائه می دهد. ایتالیا در بین ۱۰۰۰ دانشگاه مطرح دنیا با ۳۶ دانشگاه جزو کشورهای برتر از لحاظ تحصیلی به شمار می رود.

در میان دانشگاه های برتر ایتالیا سه دانشگاه پلی تکنیک میلان با رتبه ۱۳۷، دانشگاه بولونیا با رتبه ۱۶۰ و دانشگاه ساپینزا رم با رتبه ۱۷۱ جزو سه دانشگاه برتر ایتالیا در فهرست دانشگاه های برتر دنیا مطرح می باشند.

دانشگاه های دولتی ایتالیا بسته به نوع مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هزینه های متفاوتی دریافت می کنند. برخی از دانشگاه در برخی مقاطع هزینه تحصیلی نگرفته و تحصیل در آن ها رایگان است و برخی از دانشگاه ها تا ۵۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی در برخی از مقاطع از دانشجو برای تحصیل در ایتالیا هزینه دریافت می کنند.

تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا

دریافت پذیرش از دانشگاه های فرانسه

شرایط پذیرش دانشجو از دانشگاه های فرانسه برای مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است. افراد برای پذیرش در دانشگاه های فرانسه علاوه بر ارائه ریز نمرات مقاطع قبلی لازم است تا در آزمون های استانداردی چون GMAT، GRE و یا LSAT شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنند. ارائه مدارک دانشگاهی گذشته به همراه ریز نمرات، مدرک زبان فرانسه، توصیه نامه تحصیلی، گواهی اشتغال به کار و … از جمله مدارکی است که در زمان پذیرش در دانشگاههای فرانسه لازم است تا ارائه گردد.

دریافت پذیرش از دانشگاه های ایتالیا

ایتالیا از جمله کشورهای اروپایی است که پذیرش دانشجویان خارجی در آن در مقایسه با دیگر کشورها به راحتی انجام می گیرد. تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا ۴ سال زمان می برد و زبان مورد نیاز برای تحصیل در این مقطع ایتالیایی است حال آنکه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا ۲ سال زمان برده و زبان انگلیسی یا ایتالیایی در این مقطع در دانشگاه های این کشور برای مباحث علمی ارائه می گردد. پذیرش در دانشگاههای ایتالیا بدون مدرک زبان امکان پذیر است. همچنین معدل و ریز نمرات برای ادامه تحصیل در ایتالیا اهمیت چندانی ندارد.

تحصیل در فرانسه یا ایتالیا

  • فرانسه در مقایسه با ایتالیا کشور گرانتری است و هزینه هایی که دانشجویان در فرانسه می بایست انجام دهند در مقایسه با ایتالیا بالاتر است.
  • فرانسه اگرچه در مقایسه با ایتالیا گران تر است اما به نوبه خود زیرساخت های بهتری را برای ساکنین خود در زمینه های حمل و نقل، جاده و خدمات عمومی فراهم می آورد. و همچنین دانشجویان خارجی را از خدمات بیمه ای رایگان برخوردار می سازد.
  • در تمامی دانشگاه های فرانسه مباحث علمی به زبان فرانسوی تدریس می شود حال آنکه در کشور ایتالیا در برخی از دانشگاه ها از زبان انگلیسی برای تدریس استفاده می شود و این کار را قدری برای دانشجویان خارجی که اغلب با زبان انگلیسی آشنایی دارند آسان می کند.
  • پذیرش در دانشگاه های فرانسه به مراتب سخت تر است و به مدارک زبان، معدل و ریز نمرات بستگی دارد. اما پذیرش در دانشگاه های ایتالیا به مراتب راحت تر انجام گرفته و شرط مدرک زبان یا معدل و ریز نمرات در دانشگاه های ایتالیا مطرح نیست.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت