دسته بندی : جاذبه های توریستی ایران

روستای امامزاده ابراهیم در گیلان

نام روستا امامزاده ابراهیم است که بیشتر با عنوان شازده ابراهیم یا شاهزاده ابراهیم خوانده می شود و برخی آن را شهرک چوبی امامزاده ابراهیم می خوانند. اینجا روستایی ییلاقی با طبیعتی تحسین برانگیز است که در ۲۳ کیلومتری جنوب شرقی شهر شفت و ۵۷ کیلومتری شهر رشت قرار دارد و از شمال به روستای طالقان، از شرق به امامزاده هاشم و از غرب به روستای سیاهمزگی محدود می شود.
این روستای کوهستانی کم و بیش به همان شکل قدیمی اش حفظ شده است و خانه های چوبی رنگارنگ آن رنگین کمان را در ذهن تان تداعی می کند. برای همین ساختار چوبی است که برخی به این روستا عنوان شهرک چوبی امامزاده ابراهیم را داده اند. در روستا با گذرگاه های سنگ فرش شده مواجه می شوید و مهمانسراهایی را می بینید که هر یک می توانند شبی به یادماندنی را برای تان رقم بزنند. هسته اصلی روستا یک بازار است که در چند راسته در حوالی آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) شکل گرفته و محیطی جذاب را ایجاد کرده اند. همه گردشگرانی که از نقاط مختلف ایران و حتا جهان به ویژه کشورهای حوزه آسیای میانه و قفقاز به این روستا می آیند، آن را بی نظیر و تحسین برانگیز توصیف می کنند.
جمعیت این روستا متغیر است؛ در فصول سرد به دلیل برودت هوا، ۸۰ خانوار در آن حضور دارند و این عدد در فصول گرم به ۵۰۰ نیز می رسد. زبان اهالی تالشی است و فقط ۵ درصد جمعیت را در تابستان گیلک زبانان تشکیل می دهند که با اجاره مسافرخانه ها به فعالیت در صنعت گردشگری مشغول هستند.

جاذبه های مربوط به امامزاده ابراهیم

قتلگاه

این محل در فاصله ۳۰۰ متری جنوب حرم مطهر قرار دارد و مردم معتقدند که حضرت امامزاده ابراهیم (ع) در اینجا به شهادت رسیده است.

چِـل‌چشمه

بر اساس باور مردم هنگامی که سم به بدن امامزاده ابراهیم (ع) اثر کرده بود از آب چند چشمه جوشان در قسمت شرقی حرم نوشیده است که امروزه به چل چشمه معروفند و گفته می شود خاصیت شفابخشی دارند.

 

چشمه میدان

طبق روایات سینه به سینه، پیکر مطهر امامزاده را با آب چشمه میدان در مرکز روستا غسل داده اند. آب شیرین و خنک این چشمه بسیار گواراست و گفته می شود پس از دوره‌ای خشک شدن با معجزه امامزاده دوباره پرآب شده است.

 

مقبره بابارکاب

محل دفن خدمتکار و پیر همراه امامزاده است که در فاصله‌ ۵ کیلومتری نرسیده به بقعه قرار دارد.

 

مقبره پیرزن ملعون

مقبره پیرزن قاتل، در فاصله ۱.۵ کیلومتری نرسیده به بقعه قرار گرفته و محل لعن و نفرین مردم است.

 

امامزاده ابراهیم یک امامزاده از نسل موسی کاظم است که مدفون در شهرستان شفت استان گیلان می‌باشد. این امامزاده شهرت زیادی دارد، طوری که مردم آن را اباالفضل گیلان می‌نامند.آرامگاه امامزاده ابراهیم از جاذبه‌های زیارتی و تاریخی روستای امامزاده ابراهیم است و علت اصلی شکل گیری آن به شمار می‌رود. بنای امامزاده، در طی سال‌های دراز، چندین بار بازسازی شده است. در حال حاضر این بنا، به مساحت ۳۰۰ متر، در چهار طبقه احداث گردیده و شامل مسجد، صحن، سرویس بهداشتی، مهمانپذیر و فضای باز است. از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی روستای امامزاده ابراهیم، جاده مسیر دسترسی به آرامگاه امامزاده است. این مسیر از جلگه‌ای زیبا با شالیزارها، خانه‌ها، رودخانه‌ها و کوهپایه‌های جنگلی عبور می‌کند و در انتها به روستای امامزاده ابراهیم می‌رسد که بافت مسکونی جالب توجه و بسیار دیدنی دارد.

بنای امامزاده، در طی سال‌های دراز، چندین بار بازسازی شده است. در حال حاضر، این بنا، به مساحت ۳۰۰ متر، در چهار طبقه احداث گردیده و شامل مسجد، صحن، سرویس بهداشتی، مهمانپذیر و فضای باز است.

 

 

 

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت