دسته بندی : رپورتاژ

بیماری‌های دهان و دندان و روش‌های درمانی دندانپزشکی

حرفه دندانپزشکی در رابطه با پیشگیری و درمان بیماری‌های دهانی مانند بیماری‌های دندان و غضروف‌های نرم دهان است‌. همچنین درمان ناهنجاری‌های فک و نقص‌های مادرزادی، مانند شکاف کام نز در حوزه تخصص دندانپزشک است. دندانپزشکی شاخه‌های متنوعی دارد‌ و هر یک از این شاخه‌ها دارای متخصصان ویژه خود هستند که عبارتند از: ارتودنتیست، ایمپلنتولوژیست ارتوپدی دهان، دندانپزشک کودکان، متخصص پروتزهای دندانی، جراح فک و دهان، اندودنتیک، دندانپزشک عمومی و رادیولوژیست فک.

بیماری‌های دهان و دندان و روش‌های درمانی دندانپزشکی

در اینجا به معرفی رایج‌ترین روش‌های درمانی دندانپزشکی می‌پردازیم.

باندینگ

باندینگ روشی است که برای بازسازی دندان‌هایی که فروپاشی شده، خرد یا شکسته شده‌  یا دندان‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند به کار می‌رود‌. در این روش دندانپزشک، کامپوزیت را با چسب دندان میکس می‌کند، سپس به آن رنگ سفید یا رنگی متناسب با دندان‌ها می‌زند‌. برای هر دندان چند لایه کامپوزیت لازم است و هر لایه زیر نور ماورا بنفش محکم می‌شود‌. مرحله آخر شکل دادن و جلا دادن مواد کامپوزیت است. پس از آن کار دندان تکمیل شده و ظاهری کاملا طبیعی و صاف خواهند داشت. باندینگ برای جوان سازی دندان‌های پیر نیز به کار می‌رود و انجام آن هیچ محدودیت سنی ندارد.

بریس

بریس دهانی وسیله ای است برای اصلاح مشکلات دندانی که به جویدن مربوط است‌. این مشکلات شامل کم جویدن و زیاد جویدن می‌شود.

 

بریج و ایمپلنت

بریج و ایمپلنت هر دو روش‌هایی برای جایگزین دندان از دست رفته هستند‌. بریج دندان مصنوعی است که به دندان‌های کناری متصل می‌شود و تا زمانی که دندان‌های اطراف قدرت نگه داشتن آن‌ها را داشته باشند می‌توانند در دهان بمانند.

در روش ایمپلنت نیز دندانپزشک، ریشه‌های مصنوعی برای پشتیبانی دندان جایگزین شده در استخوان فک جایگذاری می‌کند و دندان مصنوعی را روی آن سوار می‌کند.

کپ یا کرون

کپ پوششی برای دندان‌های شکسته شده، آسیب دیده و یا بد فرم است که متناسب با اندازه دندان تهیه می‌شود‌. دندانپزشک شخصا آن را برای بیمار آماده کرده و معمولا اتمام این روش درمانی بیش از یک جلسه زمان می‌برد‌. جنس آن از فلز آکریلیک و یا چینی است‌. کپ‌های چینی بیشتر از بقیه به دندان‌های طبیعی شبیه هستند و بخاطر همین معمولا برای دندان‌های جلویی استفاده می‌شوند‌. در حالیکه کپ‌هایی که از جنس فلز هستند، قوی‌ترند و برای دندان‌های خلفی استفاده می‌شوند‌. برای آماده سازی دندان به منظور پوشش با کپ، ابتدا دندان را منجمد می‌کنند‌. کپ در همان حالت می‌تواند روی دندان قرار بگیرد‌. در این هنگام کپ موقتی روی دندان قرار می‌گیرد. در ملاقات بعدی دندانپزشک کپ موقتی را برداشته و دائمی را به جای آن می‌گذارد‌. کپ از نظر شکل و رنگ به دندان طبیعی خیلی نزدیک است.

پر کردن و بازسازی

در پر کردن دندان‌ها، دندانپزشک از مواد بسیار قوی برای بازسازی دندان‌هایی که بخاطر تروما یا ایجاد چاله در معرض خطر هستند، استفاده می‌کند.

جراحی لثه

بیماری لثه یا پریودنتال، عفونتی است که لثه و استخوان فک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند باعت از بین رفتن لثه و یا دندان شود. بیماری لثه دو مرحله دارد. یکی التهاب لثه و دیگری پریودنتال. التهاب لثه خفیف و قابل بازسازی است‌. اما بیماری پریودنتال سخت و طاقت‌فرسا می‌باشد.

معاینه سرطان دهانی

سرطان دهانی از سلول‌های دهان، زبان یا گلو شروع می‌شود. تست سرطان دهان یکی از معاینات روتین دندانپزشک است‌. در این معاینه، دندانپزشک بافت یا توده غیر عادی و یا حتی زخم و تغییر رنگ بافت‌های دهان را بررسی می‌کند

عصب کشی

وقتی دندانی آسیب دیده، ترک خورده و یا شکسته نیاز به عصب کشی دارد‌. در این روش، دندانپزشک دندان را باز می‌کند و بافت آلوده موجود در مرکز را تمیز می‌کند‌. این فضا بعدا پر می‌شود و روی آن مهر و موم می‌شود‌. این کار از حرکت کردن دندان به اطراف و ایجاد مشکل برای فک جلوگیری می‌کند. نگهداری از دندان به حفظ آن‌ها کمک می‌کند و دیگر مجبور به جایگزین کردن دندان‌های مصنوعی نیست. شما می‌توانید هر نگرانی که درمورد دندان‌هایتان دارید را با دندانپزشک در میان بگذارید.

 

بیماری‌های دهان و دندان و روش‌های درمانی دندانپزشکی

سیلنت دندان

سیلنت یک لایه محافظ بر روی شیارهای دندان است که مانع از گیر افتادن میکروب‌ها و مواد غذایی درون این شیارها می‌شود و به دنبال آن جلوی پوسیدگی دندان را می‌گیرد‌. سطح جونده دندان‌های خلفی معمولا شیارهای کوچکی دارد که چون باریک هستند، حتی اگر به خوبی مسواک زده شوند، براحتی تمیز نمی‌شوند و مواد غذایی درون آن‌ها گیر می‌کند.

سفید کردن دندان

دندان‌ها به مرور زمان و با بالا رفتن سن تیره می‌شوند‌. اگرچه خوردن و نوشیدن خوراکی‌هایی مثل قهوه، چای و توت، سیگار کشیدن و کارهایی از این قبیل باعث تغییر رنگ دندان می‌شوند‌. برای سفید کردن دندان گزینه‌های متنوعی وجود دارد که با مشاوره با دندانپزشک می‌توان بهترین گزینه را انتخاب کرد.

 

روکش

روکش تکه‌‌های قوی و باریکی از جنس سرامیک یا چینی هستند که روی دندان قرار می‌گیرند و به منظور بازسازی دندان‌های خرد شده و کمک به حفظ دندان‌های سفید شده به کار می‌روند. روکش، همچنین می‌تواند فاصله بین دندان‌ها را کم کند. اگر دندان شما بخاطر افزایش سن تغییر رنگ داده باشد، روکش می‌تواند ظاهر آن را بهبود ببخشد. روکش به دلایل زیبایی به جای کرون نیز انجام می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها :
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت