دسته بندی : جاذبه های توریستی ایران

آبشار دودوزن

از آبشارهای زیبای استان گیلان است که در منطقه کوهستانی و ییلاقی سیاهمزکی قرار دارد. هنوز پژوهش های دقیقی در مورد این آبشار صورت نگرفته است و به همین سبب کسی ارتفاع دقیق آن را نمی داند اما عددی برابر ۲۴متر برای آن ذکر شده است. پوشش جنگلی انبوه، رودخانه های پر جوش و خروش، چشمه های آب و زیبایی های کم نظیر در حوالی این آبشار از جمله دلایلی است که گردشگران را به این منطقه می کشاند.آب این آبشار از چشمه دودوزن سرچشمه می گیرد و پس از عبور از آبشار در رودخانه ای جاری می شود و زمین های روستایی پایین دست را سیراب می کند. زمین شناسان بر این باورند که عمر این آبشار زیبا به ۱۰۰تا ۱۵۰ سال می رسد. این آبشاردر فاصله ۱۷ کیلومتری اقامتگاه و فاصله زمانی تقریبی تا آبشار ۳۰ دقیقه است.

پوشش جنگلی انبوه، چشمه‌های آب، رودخانه پرآب و خروشان و همچنین آب‌وهوای خنک باعث شده است که از این آبشار به‌عنوان یکی از زیباترین آبشارهای گیلان نام ببرند.

 

 

فصل سفر به آبشار دودوزن

اگر می خواهید به این منطقه سفر کنید، بهترین زمانی که می توانید زیبایی های آن به طور کامل ببنید بهار و تابستان است. چرا که این منطقه به دلیل کوهستانی بودن همیشه آب و هوای خنک و تقریبا سردی را شامل می شود. البته در پاییز هم این منطقه زیبایی های خودش را دارد و تمام منطقه لباس رنگینی به تن خود می کند. اما در فصل زمستان یخ زدگی و پوشش سپید برف نیز در زمستان مهمان منطقه می شود و شرایط برای سفر کمی سخت می شود اگر اهل طبیعت گردی حرفه ای هستید زمستان را برای سفر خود انتخاب کنید در غیر اینصورت پیشنهاد نمی شود.

آب آبشار دودوزن از چشمه دودوزن تامین می‌شود و سپس زمین‌های روستای پایین‌دست را آبیاری می‌کند. در رابطه با ارتفاع این آبشار پژوهش‌های دقیقی صورت نگرفته؛ اما ارتفاع آن حدود ۵۴ متر تخمین زده شده‌ است. همچنین بر اساس تحقیقات زمین‌شناسی، این آبشار چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قدمت دارد.

 

بهترین مسیر برای رسیدن به آبشار دودوزن

اگر می‌خواهید از تهران به‌سمت گیلان حرکت کنید و قصد سفر به غرب این استان را دارید، می‌توانید در دوراهی رشت-سنگر، از خروجی سنگر وارد جاده فومن شوید. با گذر از این جاده، به شهرهای غرب گیلان خواهید رسید که در ابتدا صومعه‌سرا و سپس شفت قرار دارد. بعد از آن با پشت سر گذاشتن بلوار کشاورز این شهر و ورود به جاده‌ی نصیر محله به سیاهمزکی، در مسیر آبشار قرار می‌گیرید. تقریبا حدود دو کیلومتر مانده به روستای توسه، روستای خرم‌کش را مشاهده خواهید کرد. پس از دیدن تابلوی خرم‌کش تقریبا باید ۱۵۰۰ متر دیگر جلو بروید تا مسیر آسفالته تمام شود. بعد از آن خودروی خود را پارک کنید و بقیه مسیر را که سنگ‌فرش است، با پای پیاده طی کنید.

با توجه به مسیر دسترسی به آبشار می‌توان گفت که این محل برای افراد دارای معلولیت جسمی، سالمندان و افراد دارای محدودیت‌های حرکتی مناسب نیست.

  • آدرس: استان گیلان، ۲۴ کیلومتری شفت، منطقه خرم‌کش

 

 

اماکن دیدنی نزدیک به آبشار دودوزن

روستای سیاهمزگی

سیاهمزگی از روستاها و جاهای دیدنی شفت است که پنیر معروفی به نام پنیر سیاهمزگی دارد که یکی از پنیرهای کم‌نظیر در ایران از نظر طعم و مزه محسوب می‌شود. منطقه‌ی زیبا و البته بسیار وسیع سیاهمزگی، محیط بسیار خوبی برای گذراندن یک روز تعطیل و خوش برای تفریح خانواده‌ها است و از همین رو گردشگران زیادی دارد.

روستای امام‌زاده ابراهیم

روستای امام‌زاده ابراهیم یکی از روستاهای بسیار زیبای گیلان است که در کنار لذت بردن از آرامش و هوای عالی روستا می‌توانید به جاذبه‌های این ییلاق زیبا نیز سر بزنید. این روستا در فاصله ۴۶ کیلومتری آبشار دودوزن خرم‌کش قرار دارد.

قلعه رودخان

قلعه رودخان که یکی از جاهای دیدنی فومن به شمار می‌رود، در ۲۰ کیلومتری شهر فومن قرار دارد و قدمت آن به دوران ساسانیان برمی‌گردد. به‌دلیل ارزش تاریخی، معماری زیبا و موقعیت قرار گیری‌اش، در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این روستای دیدنی در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری آبشار دودوزن خرم‌کش قرار گرفته است.

دهکده چوبی شفت

مرقد امامزاده ابراهیم(ع) از فرزندان امام موسی(ع) و برادر امام رضا(ع)، در ۳۰ کیلومتری شفت و در دهستان چوبر قرار دارد. مسیر دسترسی به این امامزاده نیز بسیار دیدنی و زیبا است. دهکده‌ی زیبای امامزاده ابراهیم(ع) شهرت زیادی دارد و از جاذبه‌های گردشگری و زیارتی گیلان محسوب می‌شود. معماری خاص خانه‌های این روستا با ساختمان‌های چندطبقه‌ی چوبی و رنگی سبب شده است که این منطقه شهرت جهانی پیدا کند.

بقعه امام‌زاده اسحق(ع)

بقعه‌ی امام‌زاده اسحاق(ع) و خواهرش خیرالنسا در ارتفاع بیش از ۱۰۰۰ متری از سطح دریا و بر نوک قله سیاه‌کوه در ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان شفت و منطقه‌ای ییلاقی واقع شده است. پوشش جنگلی و خانه‌های چوبی مسیر امام‌زاده، این منطقه را دیدنی کرده‌اند.

استخر طبیعی چماچا

استخری طبیعی در روستای چماچا از توابع شهرستان شفت قرار دارد که می‌تواند مقصد بعدی سفر گردشگران باشد. چماچا از روستاهای بسیار قدیمی این شهرستان به شمار می‌رود که در نهضت جنگل جزو پایگاه‌ جنگلی‌ها بود.

 

برچسب ها :
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت