دسته بندی : جاذبه های توریستی ایران

آبشار کشیت کجاست

آبشار کشیت در استان کرمان و در شکاف دره ای به طول تقریبا سه کیلومتر در کویر لوت قرار دارد.

 

آبشار کشیت در کدام استان است؟

آبشار کشیت در دهستان کشیت از بخش گلباف استان کرمان واقع است.

کشیت نام یکی از دهستان‌های بخش گلباف، شهرستان کرمان است که در منتهی‌الیه جنوب خاوری شهرستان کرمان و در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهداد واقع شده‌است.

دره کشیت به طول سه کیلومتر مملو از نخلستان و درختان میوه است و دیواره‌های این دره عمیق نیز مملو از خزه و نوعی سرخس است که در کنار آبشارهای همیشه جاری آن روییده و منظره‌ای بدیع را به وجود آورده است. نکته قابل توجه در مورد این منطقه وجود آبشاری به ارتفاع ۱۲ متر است که به محوطه‌ای می‌ریزد که مردم محلی به آن دریا می‌گویند. آب این آبشارها شیرین است. این آبشار حوضچه‌ای طبیعی و بزرگ را به وجود آورده‌است که ۶۰۰ متر مربع وسعت دارد.

 

فاصله کشیت تا کرمان

فاصله کشیت تا کرمان در حدود ۱۷۰ کیلومتر است که بخشی از جاده آن در نزدیکی روستای کشیت نیز خاکی است. همچنین فاصله کشیت تا گلباف نیز در حدود ۹۰ کیلومتر است. فاصله شهداد تا نزدیکی آبشار کشیت نیز در حدود ۱۷۵ کیلومتر است.

 

آبشاری وسط کویر لوت!

اگر به تصویر هوایی از این آبشار و روستای کشیت دقت کنید آن‌ها را شبیه به یک درخت بزرگ می‌بینید. آبشار کشیت در داخل یک دره وسط کویر لوت واقع‌شده است.

این آبشار از دل ‌سنگ‌ها به بیرون میزند. در اطراف دهانه خروجی آبشار و محل ریزش آبشار نوعی سرخس و خزه رشد کرده که باعث شده این منطقه برخلاف کویرهای اطرافش بسیار سرسبز و جالب باشد. در انتهای مسیر این رودخانه این آبشار روستای کشیت قرار دارد. این روستا به دلیل استفاده از آب این آبشار بسیار سرسبز بوده و انواع باغ‌های میوه از قبیل انار و انجیر و نخل و دیگر میوه‌ها در آن قرار دارد.

عکس آبشار کشیت

عکس آبشار کشیت

 

ویژگی‌های آبشار کشیت کرمان

ابشار کشیت با اینکه در دل یک منطقه کویری قرار دارد ولی یکی از آبشارهای بلند ایران است. ارتفاع این آبشار ۱۲ متر بوده و آب آن تقریباً تمامی فضول سال جاری است. در محل آبریز این آبشار دریاچه عمیقی به وجود آمده است که هنوز عمق آن اندازه‌گیری نشده است. مردم محلی به این دریاچه عمیق “دریا ” می‌گویند. وسعت این دریاچه در حدود ۶۰۰ مترمربع است.

در داخل دره کشیت شما می‌توانید انواع آبشارهای کوچک را مشاهده کنید آبشار کشیت بزرگ‌ترین آبشار این دره است. درگذشته مردم این منطقه به این دره “بهشتی در دل کویر ” می‌گفتند که با توجه به نزدیکی این آبشار به کویر لوت چندان هم بی‌راه نبوده است.

شاید برای شما هم جالب باشد که این فضای عجیب و انتزاعی را از نزدیک ببینید. دره و آبشار کشیت در بخش غربی روستای کشیت بم واقع‌شده است. آب این رودخانه برخلاف اینکه در یک منطقه کویری است شیرین بوده و حتی آب آبشار نیز شیرین می‌باشد.

حوضچه دریاچه بسیار عمیق است و تاکنون اقدامی در راستای تعیین عمق آن صورت نگرفته‌است.

 

اکثر افرادی که به دیدن آبشار کشیت کرمان می‌آیند در ابتدا تصور می‌کنند که آدرس مسیر را اشتباه آمده‌اند و این جاده را گم‌کرده‌اند. چراکه تمام‌مسیر منتهی به آبشار کویری و بی‌آب‌وعلف می‌باشد. شاید دیدن شترسوارانی که در آن نزدیکی حرکت می‌کنند این گمان را به ذهن شما وارد کند که مگر ممکن است در دل این کویر رودخانه و حتی آبشاری وجود داشته باشد؟ اما اینکه به دره کشیت برسید ناگهان همه‌چیز تغییر می‌کند. فضای بیابانی تبدیل به یک رودخانه پر آب با درختانی سرسبز می‌شود که با استفاده از هوای گرم منطقه به‌خوبی رشد کرده‌اند.

از بالای دره حرکت به سمت آبشار کمی سخت است اما اگر کمی به سمت پایین دره بروید می‌توانید به‌راحتی با خودرو تا نزدیک رودخانه رفته و ازآنجا به سمت بالای رودخانه و محل ریزش آبشار بروید. پیاده‌روی در حاشیه این رودخانه می‌تواند برای افراد بسیار لذت‌بخش باشد.

قطعاً در دل سکوت کویر شنیدن صدای آب بسیار لذت‌بخش است. حال تصور کنید که در دل کویر قرار است صدای آبشار و جاری شدن رودخانه را بشنوید. این حس زیبا برای تمامی گردشگران این منطقه تازگی دارد به نحوی در هیچ جای ایران این حس را نمی‌توانند تجربه کنند.

اگر شب را در کنار این آبشار تا صبح سپری کنید می‌توانید از آسمان شب کویر هم لذت ببرید. آسمان کویر در سیاهی شب بسیار درخشان است. شما می‌توانید حتی کم‌نورترین ستاره‌ها را در دل‌ سیاهی شب کویر ببینید. به این ستاره‌ها صدای آبشار کشیت را هم اضافه کنید تا متوجه شوید که چادر زدن و کمپ کردن در کنار این آبشار در شب‌های کویر تا چه اندازه لذت‌بخش است.

 

قلعه کشیت در نزدیکی آبشار

به دلیل وجود این آبشار و منطقه پر آب و درخت نزدیک آن درگذشته و در نزدیکی رودخانه کشیت یک قلعه قدیمی بنا شده است. این قلعه قدیمی بر اساس دیگر قلعه‌های کرمان از نوع خشتی است. برای بازدید از قلعه کشیت شما باید از آبشار به سمت روستای کشیت حرکت کرده تا به قلعه کشیت برسید.

قدمت قلعه کشیت احتمالاً به دوران سلجوقیان می‌رسد. با توجه به قدیمی و بکر بودن این منطقه همچنان بررسی‌های زیادی روی این قلعه صورت نگرفته و اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست. درگذشته در این قلعه مردمان زیادی زندگی می‌کرده‌اند اما امروزه مخروبه‌ای از آن برجای‌مانده است.

 

آب و هوای کشیت، از امروز تا هفت روز آینده

کشیت آب و هوای

 

 

مسیر حرکت به سمت آبشار کشیت

روستای کشیت در فاصله تقریبی ۱۷۰ کیلومتری از کرمان قرار دارد، برای رسیدن به روستای کشیت ابتدا باید ۸۵ کیلومتر از کرمان به‌سوی بم حرکت کنید. بعد از ایست بازرسی راین (دوراهی راین) باید به سمت گلبافت حرکت کنید. نرسیده به گلبافت سر دوراهی تابلویی نصب‌شده است که شما را به سمت جاده روستای کشیت هدایت می‌کند. پس از طی تقریباً ۸۵ کیلومتر به روستای کشیت خواهید رسید. فاصله روستای کشیت تا آبشار کشیت هم در حدود ۴ کیلومتر است.

وقتی به روستای کشیت برسید باید از اهالی این روستای نزدیک مسیر به سمت آبشار کشیت را بپرسید. البته باید مراقب باشید که شب‌هنگام و یا دم غروب به سمت این آبشار حرکت نکنید. تا آبشار چند ساعت راه است که می‌توانید با ماشین بروید و یا اینکه پیاده به سمت آبشار حرکت کنید.

 

آدرس آبشار کشیت روی گوگل مپ

 

فیلم آبشار کشیت

منبع فیلم : https://www.instagram.com/mahmood.p18

 

 

عکسهای آبشار کشیت کرمان

آبشار کشیت کرمان

آبشار کشیت کرمان

آبشار کشیت

آبشار کشیت

آبشار کشیت وسط کویر

آبشار کشیت وسط کویر

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت