دسته بندی : جاذبه های توریستی ایران

جاذبه های گردشگری کردستان

اگر به دنبال سفری روح افزا و آرامش بخش همراه با لذت بردن از زیبایی های طبیعی و آداب و رسوم حیرت انگیز مردم مهمان نواز كرد هستید، زیبا و منحصر به فردترین استان غربی كشور را از دست ندهید.

کردستان با طبیعت پرآوزه اش یکی از دلپذیرترین استان و فرهنگ ایران را شامل می شود. در کردستان می توانید از خوردن غذاهای خوشمزه کردی و قدم زدن در كنار طبیعت با شكوه آن از آب و هوای ویژه آن لذت ببرید. كردستان تنها جای ایران است كه مسافران و گردشگران داخلی و خارجی می توانند بهترین خاطرات ممکن را در آن تجربه كنند.

شهر سنندج مركز استان کردستان و یکی از کوهستانی ترین (تپه ای) مناطق ایران است كه در غرب ایران واقع شده است. مردم خونگرم کرد، بخشی از قوم باستانی ماد بودند و تحت حکومت قوم ماد در کردستان زندگی می کردند. کردستان با توجه به آب و هوای منحصر به فرد معتدل و كوهستانی خود از پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است.

استان کردستان با برخورداری از هزاران مکانهای طبیعی و تاریخی از یادگارهای باستانی توانسته حدود پانصد اثر خود را در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. حتی اگر اهل مسافرت های خارجی هستید پیشنها می كنیم این استان غربی كشور را از دست ندهید.

 

جاذبه های گردشگری کردستان

بازار بزرگ سنندج

همانطور كه گفته شد، سنندج مرکز استان کردستان است و اولین مكانی که بهتر از آن دیدن كنید. بازار سنندج محلی قدیمی و سنتی است با مملو از لباس های رنگی کردی می باشد. با ورود به این بازار ، پارچه های آویز براق و درخشان ، نظر شما را به خود جلب می كند.بازار بزرگ سنندج همه روزه به جز جمعه ها از ساعت ۸ صبح تا ۷ بعد از ظهر باز است.

بازار سنندج

بازار سنندج

 

عمارت آصف وزیری

عمارت آصف یا همان خانه كرد بنایی باستانی از سلسله صفویه در سنندج است که در نزدیکی بازار سنندج واقع شده است . می توانید قبل یا بعد از خرید از بازار از آن دیدن کنید. این اثر با ارزشترین گنجینه فرهنگی ایران محسوب می شود و آثار آجری و گچ بری دیوارهای آن به دوران صفویه و طرحها و نقوشی آن برگرفته از سلسله های قاجار و پهلوی (حدود ۲۰۰ سال پیش) است.

خانه آصف‌وزیری یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های شهر سنندج است. با بازدید از این خانه ۳ دوره مختلف تاریخی صفویه، قاجاری و پهلوی را یک‌جا خواهید دید. یکی از زیباترین حمام‌های قدیمی کردستان نیز در همین خانه قرار گرفته‌است.این عمارت توسط «آصف اعظم» (میرزا علی‌نقی‌خان لشکرنویس) در دوره صفویه بنا نهاده شده‌است.

آصف‌دیوان، میرزا علی‌نقی‌کردستانی، سیاست پیشه‌ی روزگار قاجاری بود. خانواده او اصالتی اصفهانی داشتند و به تشویق هلوخان‌اردلان حاکم کردستان، در ۱۰۲۲ق. به‌آن منطقه مهاجرت کردند.

چون یکی از افراد این خانواده به نام میرزا‌عبدالله، به مقام معاونت و پیشکاری والی کردستان رسید، همه‌ی آن طایفه به “وزیری” شهرت یافتند. میرزا علی‌نقی که در وزارت کشور خدمت می‎کرد، در زمان حکومت امیرنظام‌گروسی لقب “آصف دیوان” گرفت که از القاب محلی بود. وی در دوره‌ی مشروطیت به «آصف اعظم» ملقب شد.

«موزه مردم‌شناسی مناطق کردنشین» یا «خانه‌کُرد»، بزرگترین موزه مردم‌شناسی مربوط به یک قوم در ایران است.

مرحله نخست پروژه «خانه‌کُرد» که عمارت آصف را به خود اختصاص داده شامل، نگارخانه و حیات ورودی، حمام، غرفه‌های زندگی‌شهری، مکتب‌خانه، قلاب‌بافی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکس‌های تاریخی، اتاق‌خان، بخش پوشاک، غرفه شکار، غرفه صنایع‌دستی، غرفه بخش مطبخ زندگی روستایی، کتابخانه و مرکز اسناد است.

مجموعه عمارت آصف که حدود چهار‌هزار متر مربع عرصه و اعیانی دارد و در زمره خانه‌های اعیانی مسکونی مورد توجه در معماری مسکن است، در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۸۲۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است. این عمارت در خیابان شاپور، نزدیک مسجد دارالاحسان قرار دارد.

اگر می‌خواهید با وسایل نقلیه به این عمارت بروید، نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس شهری ایستگاه ناصرخسرو است، پس از پیاده شدن در این ایستگاه باید حدودا ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید و به عمارت برسید.

در داخل عمارت حمامی با سبک منحصر به فرد ایرانی و مجسمه های مومی برای نشان دادن مردم کرد، وجود دارد كه شما را شگفت زده می كند . بازدید از این موزه مردم شناسی فرصتی استثنایی برای آشنایی با تاریخ ، فرهنگ ، صنایع دستی و لباس کردی می باشد و می توانید در روزهای هفته از ساعت ۸ صبح تا ۷:۳۰ بعد از ظهر از این عمارت دیدن کنید.

 

عمارت آصف وزیری

عمارت آصف وزیری

 

غار کرفتو

کرفتو غاری باستانی است كه در ۶۷ کیلومتری شمال شهر كردستان و شمال غرب دیواندره واقع شده است. غار کرفتو غاری آهکی است که به منظور سکونت و ایجاد مکانی برای عبادت در نظر گرفته می شد. در برخی از قسمت های غار حکاکی ها و کتیبه ها و نقوش برجسته حیوانات مختلف را خواهید دید.

وجود یك کتیبه یونانی در بالای در ورودی یکی از اتاقهای غار باعث شده آن را به عنوان “معبد هراکول” نیز یاد كنند و به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شود.

غار کرفتو

غار کرفتو

 

روستای پالنگان

روستای پالنگان یکی از روستاهای پلکانی و سنگی ایران با مردم محلی بسیار دوست داشتنی است كه در سفر خود به كردستان با بازدید از این روستا با تنوع وسیع غذاها و آداب و رسوم سنتی مردم این منطقه برایتان جالب توجه است.

روستای پالنگان ،به صورت سنتی با سنگ و آجر در قالب معماری پله ای ساخته شده است. یکی از واقعیت های جالب در مورد این روستا اینكه سقف هر خانه حیاط خانه های طبقه بالا است. پالنگان در دامنه کوه ها و در دو طرف رودخانه ای واقع شده است و وجود آبشارها و دریاچه های زیبا در میان درختان سرسبز و كهن آب و هوا را در طول روز بسیار دلپذیر و معتدل و در شب بسیار سرد كرده است.

بنابراین اگر می خواهید شب را در این روستا سپری كنید ، حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید.

روستای پلکانی پالنگان

روستای پلکانی پالنگان

 

حمام خان

حمام خان در سال ۱۲۲۰ هجری قمری به دستور امان الله خان اردلان به عنوان بزرگترین و زیباترین حمام در مقایسه با حمام های دیگر ساخته شد و در ضلع شمالی بازار قدیمی سنندج قرار دارد.

تزئینات داخلی و طرح های روی دیوارهای حمام در نوع خود نفیس هستند و تزئینات معماری آن شامل آثار سنگ آهک و کاشی هفت رنگ با نقش مولانا است.حمام خان سنندج در سال ۱۳۷۷ به اداره میراث فرهنگی و بخش خصوصی برای تغییر كاربری سپرده شد.

حمام خان

حمام خان

 

دریاچه زریبار

دریاچه زریبار،دریاچه ای باشكوه و زیبا است كه برخی معتقدند متعلق به یک شهر باستانی است. برای اینكه دید بهتری به دریاچه داشته باشید، از کوههای اطراف آن بالا بروید. در این دریاجه كهن می توانید بسیاری از ویژگی ها و كارهای جذاب از قبیل مهاجرت فصلی پرندگان در فصل بهار و وقت گذراندن در كنار دریاچه را تجربه كنید. بسیاری از گردشگران معمولاً برای عكاسی و ثبت تصاویر خیره کننده از پرندگان فصلی به این مكان می آیند.

در اطراف دریاچه چند رستوران وجود دارد که ماهی باربیکیو تازه صید شده اغلب مورد علاقه بیشتر گردشگران است. نان معروف محلی به نام کلانه نیزخاطره ای شیرین از سفر شما به کردستان برجای می گذارد . بدون شک، بازدید از دریاچه زریبار کردستان چیزی است که دوستداران طبیعت نباید از دست دهند.

دریاچه زریبار

دریاچه زریبار

 

مسجد جامع

مسجد جامع سنندج یا دارالاحسان در دوره قاجار در قلب سنندج ساخته شد. این مسجد نشان دهنده شکوه معماری اسلامی در عصر قاجار است كه توسط فرماندار وقت تأسیس شد و به دلیل ویژگی های خاصش به یکی از آثار تاریخی تبدیل شده است.
طبق نظریه مورخان ، ساختمان مسجد در سال ۱۲۲۷ هجری قمری توسط امان الله خان اردلان ، استاندار کردستان با مصالح عالی، کاشی کاری های وسیع و ستون های بسیار ساخته شد و در حال حاضر شهرت جهانی دارد.

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج

 

اورامان تخت

اورامان روستایی ۳۰۰۰ ساله است كه در شهرستان سروآباد كردستان است،این منطقه بین عراق و ایران مشترك است.

قدمت آثار باستانی و تاریخی روستای اورامان بین ۴۰ هزار تا ۱۲ هزار سال پیش تخمین زده شده است. در اطراف این روستا کوههای مرتفع ، دره های پرپیچ و خم ، رودخانه های بسیار و ابرهای بسیار كه احساس پرواز را در شما ایجاد می کند،طبیعتی بینظیر با چشم اندازه های خیره كننده به وجود آورده است.

رسم تاریخی این روستا پیرشالیار است .در این رسم هزار ساله با قربانی كردن گوسفند یا گاو ،مردم محلی ساز دف می نوازند. (دف یکی از سازهای موسیقی محبوب و قدیمی کردی است که در مراسم مذهبی در سراسر ایران مورد استفاده قرار می گیرد).در این روستا می توانید از آرامگاه پیر شالیار، طبیعت روستای اورامان و مسجد ارومان دیدن كنید.

اورامان تخت

اورامان تخت

دانستنی‌های قبل از دیدن اورامان تخت

  • اورامان تخت تا قبل از سال ۱۳۹۰ روستا بوده و پس از آن با تجمیع روستای سرپیر و اورامان تخت تبدیل به شهر شده است.
  • اورامان یا هورامان واژه‌ای باستانی کردی است؛ به معنای سرزمین اهورایی یا خانه خورشید
  • مردم اورامان معتقدند که زمانی این روستا مرکز حکومت و پایتخت حکام محلی بوده است و کلمه تخت به معنی پایتخت می‌باشد و این نشان از عظمت این منطقه درگذشته دارد.
  • مراسم پیر شالیار که دو بار در سال در نیمه بهمن و نیمه اردیبهشت برگزار می‌شود، مهم‌ترین جاذبه آیینی روستاست.
  • مهم‌ترین بناهای تاریخی روستا، مقبره و خانه پیر شالیار و مسجد سنگی اورامان هستند.
  • اگر به فیلم و مستند علاقمند هستید پیشنهاد می‌کنیم مستندهای فرهاد ورهرام از اساتید مستند سازی ایران را درباره اورامان تخت ببینید. جالب است بدانید این روستا لوکیشن فیلم تخته سیاه به کارگردانی سمیرا مخملباف و نیمه ماه به کارگردانی بهمن قبادی هم بود.
  • در کتاب استاد نصرت الله کسرائیان از پیشکسوتان عکاسی قوم‌شناسی ایران به نام “کردهای ایران” هم می‌توانید مجموعه عکس ارزشمندی از کردستان و اورامانات را ببینید و لذت ببرید.
  • اورامان تخت تمام امکانات عمومی لازم برای گردشگران را دارد و لازم نیست نگرانی‌ای از این بابت داشته باشید.

 

سراب قروه

سراب قُروِه در جنوب شهر قروه استان كردستان قرار دارد. آب این سراب در تمام طول سال جریان دارد و از چشمه های متعددی سرچمشه می گیرد گفته می شود آب دریاچه برای آشامیدن و كشاورزی به كار می رود و فعلا زیستگاه اردک و غاز است.علاوه بر این سراب می توانید از جاذبه های قروه مانند چشمه آب گرم و حمام تاریخی قصلان لذت ببرید.

سراب قروه

سراب قروه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت