دسته بندی : جاذبه های توریستی ایران

پل هفت چشمه در استان اردبیل

پل تاریخی و دیدنی هفت چشمه

روی رودخانه بالیقلو چای، پل تاریخی هفت چشمه قرار دارد. این پل با اسامی دیگری از جمله داش کسن و یدی گوز هم شناخته می شود. در ساخت این پل از آهک و گچ استفاده شده و دارای هفت دهانه از جنس آجر است. این پل تاریخی در زمان حکومت صفوی به منظور رفت و آمد عابر پیاده ساخته شده است.

پل هفت چشمه يا پل هفت چشم به تركي يدی گوز كورپو، ججین كورپوسو، قرمزی كورپو و داشکسن كورپوسو» بزرگ ترين پل در ميان ٥ پل ارزشمند تاریخی است.

🗻مهندسان دوران صفوی این پل، آن را با هفت دهانه‌ی آجری و با قوس پنج و هفت و موج‌شکن‌های سنگی ساخته‌اند. از عمده مصالحی که در احداث آن استفاده کرده‌اند، می‌توان به گچ و آهک اشاره کرد.

🗻قدمت پل هفت‌ چشمه به دوران حکومت صفویان بازمی‌گردد که در سال ۱۳۷۴ هجری شمسی اقدامات مرمت و بازسازی آن، شروع شد. پل هفت‌ چشمه در سال ۱۳۴۸ و در مردادماه به ثبت ملی رسید.

🗻بر طبق باور عاميانه، هفت تا چشمه‌ تو در تو که از زمین می‌جوشد، این رودخانه را تشکیل می‌دهد.

🗻 رودخانه باليخلي چای (كه در مورد اين رودخانه نادرست بكار برده شده است و به معناي ماهي نيست بلكه باليق يا باليخ يعني بزرگ) از چشمه سارها و برف‌های دامنه جنوبی کوه سبلان و دامنه‌های شمال غربی رشته کوه‌های بزغوش سرچشمه می‌گیرد و به اردبیل می‌رسد.

🗻رودخانه باليخلي چای با گذر از میانه‌ شهر اردبیل، این شهر را به لطافت و ظرافت شهرهای اروپائی درآورده است. هم به لحاظ شهرسازی و هم به لحاظ اقلیم جغرافیایی و هم به لحاظ آب و هوایی. اين رودخانه‌ در نهایت به رودخانه‌ قره سو می‌ریزد. .
🗻 اين پل، نمونه کوچک پل خواجو و سی‌وسه پل در اصفهان است که همچون بیش تر بناهای صفوی قبل از احداث بنایی در پایتخت صفویان (اصفهان) نمونه اولیه آن در اردبیل احداث می شد؛ که هر سه این پل‌ها، میراث معماری دوران صفویه به شمار می‌آیند. ساختار هر سه پل، یک شکل است و هر سه، دارای موج شکن‌های سنگی و طاق‌های هلالی هستند.

🗻این پل دارای اهمیت تاریخی و سیاسی نیز هست. چرا که در دوران صفویه، بخش دیوانی، سیاسی و حکمرانی شهر در غرب اردبیل را به بخش مردمی، مسکونی و بازار در شرق شهر متصل می‌کرد.

 

اهمیت تاریخی پل هفت چشمه

🗻اين پل به لحاظ تاریخی دارای اهمیت محسوب می‌شود، چراکه همواره ناظر بر تحرکات اجتماعی و سیاسی در طول سال‌های بعد از دوران صفویه بوده است. از جمله قیام مشروطه. به عنوان مثال وقتی سردار ملی مشروطیت، ستارخان،‌ از زندان نارین در قلعه اردبیل فرار می‌کند بلافاصله خود را به این پل می‌رساند و با یارانش ملحق می‌شود.

 

مسیریابی پل هفت چشمه

اگر با گوشی موبایل خود در سایت توریستو هستید، روی هرکدام از لینک های زیر که کلیک کنید پل هفت چشمه به عنوان مقصد در نرم افزار مسیریاب باز می شود و اپلیکیشن شروع به پیشنهاد مسیر می کند.

آدرس پل هفت چشمه روی مسیریاب گوگل مپ

آدرس پل هفت چشمه روی مسیریاب بلد

آدرس پل هفت چشمه روی مسیریاب نشان

 

عکسهای پل هفت چشمه

پل هفت چشمه

پل هفت چشمه

عکس پل هفت چشمه در شب

عکس پل هفت چشمه در شب

معماری پل هفت چشمه

معماری پل هفت چشمه

نام های دیگر پل هفت چشمه

نام های دیگر پل هفت چشمه

پل هفت چشمه از آثار دوره صفویه

پل هفت چشمه از آثار دوره صفویه

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت