دسته بندی : جاذبه های توریستی ایران

آب گرم های استان اردبیل

آب گرم های معدنی: با خاصیت درمانی و شفابخشی

در استان اردبیل چشمه های آب گرمی وجود دارند که برای درمان بیماری های مربوط به مفاصل توصیه می شوند. هر ساله گردشگران زیادی برای استفاده از این خواص درمانی به این استان سراسر زیبایی سفر می کنند. در ادامه درباره چند آب گرم معروف این استان صحبت خواهیم کرد.

 

آبگرم گاو میش گلی

این چشمه، جزو پرآب ترین آبگرم های اردبیل است که در سرعین قرار دارد و استخری با دیواره های بلند و طول ۲۵ متر و عرض ۱۷ متر است.

آب با گازهایی از نقاط مختلف کف استخر خارج شده و از قسمت شرق استخر به بیرون هدایت می شود. دمای آب این چشمه در حدود ۴۵ درجه است.

 

چشمه آبگرم قوتورسویی در مشکین شهر

چشمه آبگرم قوتورسویی در فاصله ۴۵ کیلومتری مشکین شهر قرار دارد و دارای مواد گوگردی است که برای بیماری های پوستی بسیار کارساز است. دمای این آبگرم به حدود ۴۰ درجه سانتیگراد میرسد و بهتر است گاز آن مستقیما استننشاق نشود.

 

آب چشمه آبگرم قینرجه

آب چشمه آبگرم قینرجه که دارای کلراید بسیاری بوده، چیزی حدود ۸۶ درجه سانتیگراد دما داشته که سبب شده عنوان داغ ترین چشمه آب گرم کلرایدی جهان را به خود اختصاص دهد.

چشمه قینرجه در ۴ کیلومتری شهر نیر و بالاتر از چشمه بوشلی در مجاورت جاده اردبیل- سراب در پای کوهی واقع شده است. آب این چشمه به صورت دائمی و جوشان از زمین خارج می‌شود و دمای آن در حدود ۶۵ درجه سانتی‌گراد است. آب از نظر ظاهری زلال و بی‌رنگ بوده و دارای بوی هیدروژن سولفورو است.

در آب این چشمه املاحی همچون آهن، سیلیس و مواد رادیواکتیو نیز یافت می‌شود. آب این چشمه برای درمان دردهای سیستم حرکتی (دردهای مزمن رماتیسمی و پا)، بیماری‌های پوستی و زنان مفید تشخیص داده شده است.

 

 

سایر آبگرم های استان اردبیل

آب‌درمانی بِش باجیلار که دمای آن ۳۵ درجه سانتیگراداست و کدر و بوداربوده و کمی مزه ترش دارد. از این آبگرم برای درمان بیماری‌های عمومی و تسکین دردهای عصبی و مفصلی استفاده می‌شود.

چشمه آب چشم یا گوز سویی که دمای آن نسبت به سایر چشمه‌های شهر سرعین کمتر و در حدود ۲۱ درجه سانتی‌گراد است. آب این چشمه از نظر شیمیایی تقریباً اسیدی بوده و مزه گس دارد و بی‌بو است. آب این چشمه برای درمان بیماری‌های چشم مناسب است.

چشمه آبگرم ژنرال که دمای آب این چشمه ۴۳ درجه سانتی‌گراد است و کمی مزه ترش دارد. آب چشمه ژنرال برای تسکین دردهای عضلانی و رماتیسم مناسب است.

چشمه آبگرم پهنلوکه در شمال شهر سرعین واقع شده است. آب این چشمه ۴۲ درجه سانتی‌گراد حرارت دارد و متمایل به رنگ سبز می‌باشد. آب این چشمه برای درمان بیماری‌های عمومی و تسکین دردهای مفصلی و اعصاب مناسب است.

چشمه آبگرم ساری سو که خاصیت اسیدی دارد و دمای آن ۴۵ درجه سانتی‌گراد است. آب این چشمه برای درمان دردهای رماتیسمی و مفصلی مفید است و موجب گشاد شدن رگ‌های خونی و کند شدن ضربان قلب می‌شود. آب معدنی ساری سو فعالیت دستگاه گوارش و کلیه را زیاد می‌کند.

چشمه آبگرم قره‌سو که در مجاورت آبگرم ساری سو قرار دارد و دمای آن ۴۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. آب این چشمه بی‌رنگ بوده و مزه گس دارد و برای بهبود دردهای رماتیسمی مفید بوده و موجب آرامش اعصاب و روان می‌گردد.

علاوه بر این چشمه های آبگرم ۲۰ مجتمع بزرگ آبدرمانی با امکانات رفاهی و تفریحی آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی است.

نیر:

شهرستان نیر در ۳۱ کیلومتری شهر اردبیل واقع است و دارای چشمه‌های آب متعدد می‌باشد که معروفترین آن تفرجگاه بولاغلار می‌باشد. این چشمه دارای آبی گواراست که در بخشی از آن پرورش ماهی هم انجام می‌شود. از جمله جاذبه‌های دیگر شهر نیر وجود آبگرم‌های متعدد با خاصیت درمانی می‌باشد درجه حرارت بعضی از آنها تا ۵۶ درجه سانتیگراد نیز ثبت شده‌است و جهت درمان امراض پوستی مفید تشخیص داده شده‌است. وجود منطقه زیبای بولاغلار در این شهر، آب و هوای خنک و طبیعت سبز و دلچسب فصول بهار و تابستان حاکی از پتانسیل مطلوب شهرستان برای گردشگری و توریسم است.

چشمه آب معدنی بوشلی (برجلو) ، در ۴ کیلومتری شهر نیر و ۴۰ کیلومتری شهر اردبیل واقع شده است. آب این چشمه ۵۴ درجه سانتی‌گراد حرارت دارد و از نظر ظاهری زلال و بی‌رنگ، بی‌بو و کمی شور است. آب این چشمه برای درمان بیماری‌های پوستی، بیماری‌های مزمن زنان، دردهای رماتیسمی، بیماری‌های اعصاب و بیماری‌های متابولیکی و گوارشی مفید است.

 

چشمه ایستی سو در ۴ کیلومتری شهرستان نیر و یک کیلومتری روستای سقزچی قرار دارد و به همین دلیل این چشمه با نام چشمه سقزچی نیز خوانده می‌شود. دمای آب در مظهر چشمه ۳۹ درجه سانتی‌گراد است و ظاهری زلال و بی‌رنگ دارد و بی‌بو و کمی شور می‌باشد. آب این چشمه برای درمان بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های عمومی، اعصاب و سیستم حرکتی مفید تشخیص داده شده است.

چشمه دیپگل یا دیپ سیز گل در ۴ کیلومتری شهر نیر و یک کیلومتری روستای سقزچی در نزدیکی چشمه ایستی سو واقع شده است. دمای آب در مظهر چشمه در حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد است و ظاهری شفاف، بی‌رنگ دارد و بی‌بو و کمی شور می‌باشد. از آب این چشمه برای درمان بیماری‌های مفاصل، گوارشی و متابولیکی و دردهای عصبی استفاده می‌شود.

چشمه قره شیران در روستای قره شیران در ۵ کیلومتری شهر نیر واقع شده است. آب این چشمه تقریباً کدر، کمی شور و بودار است. آب این چشمه برای درمان دردهای مفاصل، رماتیسم و امراض پوستی توسط اهالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آبگرم گاو میش گلی

آبگرم گاو میش گلی

آبگرم قینرجه

آبگرم قینرجه

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت