دسته بندی : جاذبه های توریستی ایران

جنگلهای حرا در استان هرمزگان

منطقه حفاظت شده جنگلهای حرا در استان هرمزگان واقع هست. گونهٔ جنگلی حرا (مانگرو) از ویژگی های اکوسیستم سواحل جنوبی ایرانه که به طور پراکنده، از تنگه هرمز به سمت شرق و اقیانوس هند، در سواحل عمان، پدید آمده. این جنگل ها در سواحل خلیج فارس، در اطراف بندر لافت، شمال جزیرهٔ قشم، بندر خمیر و در کانون های متراکم دیده می شن.

وسعت جنگل حرای قشم

جنگل حرا قشم با وسعتی معادل ۸۲,۳۶۰ هکتار در سال ۱۳۵۱ به‌عنوان «منطقه حفاظت شده حرا» معرفی شد؛ سپس در سال ۱۳۵۴ با افزایش وسعت به ۸۵,۶۸۶ هکتار، عنوان پارک ملی را از آن خود کرد. تا اینکه این جنگل دیدنی قشم در سال ۱۳۵۶ به شبکه جهانی انسان و زیست‌کره یونسکو ملحق شد. این منطقه هم‌اکنون توسط اداره کل محیط زیست استان هرمزگان محفاظت می‌شود.

جنگل های حرا یکی از دیدنی ها است که در لیست عجایب هفتگانه قشم قرار گرفته است. این جنگل که به طلای سبز قشم هم معروف است، زیستگاه درختانی است که در آب ریشه دارند.جنگل های حرا با ۲۲ هزار کیلومتر وسعت، در سواحل خلیج فارس و دریای عمان قرار گرفته اند. این جنگل ها یکی از پدیده های کمیاب طبیعی در دنیا به شمار می آیند و تحت حفاظت قرار دارند. ۲۴۰۰ هکتار از این جنگل ها در سواحل شمالی و غربی ۶۰ کیلومتری جزیره قشم واقع شده اند. درختان این جنگل ها در تمام طول سال سبز هستند و طولشان به ۳ تا ۶ متر می رسد. ویژگی جالب این درختان این است که در طی میلیون ها سال، سازگاری خوبی با آب شور پیدا کرده اند، به طوری که از آب شور تغذیه می کنند و با دفع نمک آن، آب را به طور طبیعی شیرین می کنند.

از عجیب ترین جاذبه های طبیعی دنیا همین جنگل حرا را میتوان نام برد که با مد آب به زیر دریا می رود و با جزر آب از دریا بیرون و این پدیده ی عجیب هر شش ساعت تکرار می شود.

 

معنی کلمه حرا

حَرّا (نام علمی: Avicennia marina) درختی از جامعه گیاهی مانگرو است. کلمه مانگرو اسم مرکبی است معرف اکوسیستم خاص در مناطق استوایی، حاصل از تجمع بسیار ویژه‌ای از گیاهان و جانوران در سواحل پست ، برکه‌ها و سواحل دریاها و در عین حال نشانگر و معرف درختان و درختچه‌های این گونه اکوسیستم‌ها نیز می‌باشد. این گیاهان در گروه گیاهان شوره‌زی قرار دارند.

 

چه کسی نام این درخت را حرا گذاشته است

ابوعلی سینا، دانشمند بزرگ ایرانی، درخت این جنگل ها رو حرا نامیده و این درختان اندازه های ۳ تا ۶ متری با شاخ و برگ سبز روشن دارن. حرا درختیست آب شورزی که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو میره. با خاصیت تصفیه ای که در پوست این درخت وجود داره، بخش شیرین آب دریا رو جذب و نمکش رو دفع می کنه. درخت حرا در حقیقت یک تصفیه خانه آب شیرین کن طبیعیه.این جنگل در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان قرار داره. جنگل حرا به دلیل مساعد بودن شرایط اکولوژی، زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر از مناطق گرمسیریه. از جمله این پرندگان حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه، کاکائی و… هستند.

کاربردهای درخت حرا

جنگل حرا فقط به جزیره قشم اختصاص ندارد و تا حوالی بندر پهل، بندر خمیر و جزیره هرمز امتداد یافته است. عده‌ای از مردم بومی در زمان مد به این جنگل‌ها می‌آیند تا به ماهیگیری یا هرس شاخ و برگ درختان مشغول شوند. در واقع، هرس کردن به پربارتر شدن درختان کمک می‌کند و از طرفی هم بومیان می‌توانند از آن‌ها برای مصارف شخصی یا فروش استفاده ‌کنند.

 

موجودات جنگل های حرا

جنگل حرا شرایط اکولوژی مناسبی دارد و از همین رو زیستگاه پرندگان مهاجر مناطق گرمسیری نظیر حواصیل بزرگ، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، گیلانشاه، سلیم خاکستری، کاکائی و… است. همچنین انواع گوناگون پرندگان، آبزیان و دوزیستان نظیر انواع مارهای دریایی و ماهی‌ها و همین طور لاک‌پشت‌ها در این منطقه ساکن هستند. جالب است بدانید که ۸۰ درصد از آبزیان دریای خلیج فارس در این منطقه تخم‌ریزی می‌کنند.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت