دسته بندی : جاذبه های توریستی ایران

چال کندی دزفول کجاست

چال کندی دزفول یکی از مناطق طبیعی دیدنی زیبا و بکر شهرستان دزفول استان خوزستان است که در ۱۸ کیلومتری شمال شهر دزفول در محور دزفول- شهیون و هفت کیلومتر بعد از پادگان قدس واقع شده است.

منطقه ای که نیزارها، علف‌زارها، بیشه‌زارها، صخره ها و آب عمیق و زلال آن روح هر گردشگری را جلا می دهد.

در چال‌ کندی گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی وجود دارد که علاوه بر جنبه‌های گردشگری، از نظر محیط زیستی نیز دارای ارزش زیادی هستند. ضمن اینکه جنس خاص زمین و دیواره‌های منطقه، امکان سنگ ‌نوردی را نیز برای گروه‌های کوهنوردی و علاقه‌مندان فراهم می‌کند.

 

مسیر رفتن به چال کندی

برای رفتن به منطقه چال کندی دو مسیر وجود دارد، یک مسیر زمینی با استفاده از ماشین و پیاده روی و مسیردوم نیز از طریق رودخانه (قایق سواری) است. برای رفتن به چال کندی زمان پیاده‌روی بعد از آخرین مسیر ماشین رو، حدودچهل وپنج دقیقه است.

 

مسیر چال کندی چگونه است

برای رسیدن تا کنار رود باید از دیواره‌ها و صخره‌ها عبور کرد تابه این مکان زیبا رسید. بعد از ده دقیقه پیاده روی، مسیر حرکت حالت کوهپیمایی به خود می گیرد و آمادگی بدنی در حد متوسط را طلب می‌کند که پیشنهاد کارساز این است که به جای استفاده از ماشین و طی کردن مسیر با پای پیاده و عبور از صخره های پر پیچ و خم، گردشگران برای رسیدن به چال کندی و تجربه لذت قایق رانی از پارک دولت دزفول و استفاده از قایق این مسیر را طی کنند.

در واقع چال کندی نام دره‌ای است که آب خروجی از سد دز از آنجا می‌گذرد.

رودخانه در این محوطه رود دز از میان صخره‌هایی رسوبی می‌گذرد. ساختار زمین‌شناسی منطقه چال‌کندی از سازند کنگلومرا است که ویژگی رسوبات آبرفتی و کوهپایه‌ای زاگرسی حاصل از فرسایش ارتفاعات را دارد. کنگلومرا یا سنگ جوش از قطعات گرد و دانه درشتی تشکیل شده که اختلافش با برش در فقدان ذرات زوایه‌دار است.

چال کندی علاوه بر اهمیت محیط‌ زیستی از نظر دارا بودن گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار ارزشمند است.

 

دلیل نام چال کندی چیست

به دلیل وجود جریان های شدید آبی و فرسایش صخره ها در طول سال های بسیار چاله های متعددی در مسیر رودخانه ایجاد شده است به همین دلیل به این مکان لقب چال کندی داده اند.

در این مکان می‌توان انواع ورزش‌های آبی مانند جت اسکی، شنا و قایق‌سواری را انجام داد.

طبیعت دلنشین چال کندی دزفول

طبیعت دلنشین چال کندی دزفول

قایق سواری در چال کندی دزفول

قایق سواری در چال کندی دزفول

گرداب چال کندی دزفول

گرداب چال کندی دزفول

دره گردشگری چال کندی دزفول

دره گردشگری چال کندی دزفول

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت