دسته بندی : جاذبه های توریستی ایران

گردنه حیران در آستارا

در اصل حیران نام یکی از روستاهای شهرستان آستارا می باشد که در فاصله ۳۰ کیلومتری از آستارا و در استان گیلان قرار دارد . از مهمترین مکان ها یا جاذبه های گردشگری روستای حیران می توان به مسیر ارتباطی آستارا – اردبیل اشاره کرد که یکی از مناطق بکر و جاده های شگفت انگیز ایران می باشد اشاره نمود . جاده حیران از یک طرف پوشیده از جنگل های انبوه و از سوی دیگر به دره های نه چندان عمیق متصل می شود که رود آستاراجای در بین این دره ها قرار دارد . گردنه حیران در بیشتر زمان ها در زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی نیز پوسیده از گل ها و گیاهان جنگلی است

این جاده نام خود را از روستای سبز و زیبایی که در مسیر جاده قرار دارد گرفته است.

https://touristo.ir/wp-content/uploads/2019/06/5cefaef83e19e.jpg

در  حدود ۳۰ کیلومتر از جاده تنها زیبایی‌های جنگل‌ها را می بینید . حال تصور کنید که منظره‌ی پاییزی این جاده‌ی پیچ و تاب دار چه شکلی است. رقص رنگ‌ها و برگ‌ها! بدون اغراق می‌توان گفت بهترین طیف رنگ‌های پاییزی را در این منظره می‌توان دید. همیچنین اگر شانس با شما یار باشد و مه در منطقه وجود داشته باشد، شانس این را دارید که بر فراز ابرها عکس یادگاری بگیرید.

 

گردنه حیران منطقه ای حیرت انگیز و زیبا و تماشایی می باشد که با طول ۳۵ کیلومتر در میانه های جاده آستارا به اردبیل واقع شده است و به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای جاده ای ایران نیز شناخته می شود. این گردنه در منطقه ای ییلاقی قرار گرفته و به عنوان آخرین منطقه حفاظتی استان گیلان به شمار می رود.

نامش را از این جهت حیران گذاشته اند که هرکسی با قرار گرفتن در آن مبهوت شگفتی خلقت می شود و حیرت زده به طبیعتی می نگرد که در هر ساعت با جلوه ای تازه غافلگیرش می کند.

این گردنه ی رویایی، از یک طرف مشرف به کوه ‌های پوشیده از جنگل ‌های انبوه است و در سوی دیگر آن دره ‌ای نه چندان عمیق قرار دارد. از میان دره، رود ارس عبور می ‌کند که تعیین کننده مرز ایران و کشور آذربایجان است و یکی از زیبایی های منطقه به شمار می رود.

 

به دلیل استقبال و علاقه‌ی مردم به گردنه حیران، دهکده گردشگری حیران برای رفاه بیشتر مسافران احداث شد. این دهکده جایی برای آرامش و تفریح شماست. می‌توانید با استفاده از امکانات رفاهی آن ساعت‌هایی را خوش بگذرانید.

تله کابین حیران ، نمای ۳۶۰ درجه از بهشت ایران

محبوب‌ترین بخش دهکده‌ی توریستی تله کابین آن است. کافی است چند متر از زمین فاصله بگیرید تا زیباترین بخش‌های جاده و همچنین بخش‌های جنگلی آذربایجان زیر پاهای شما نمایان شود. شروع خط تله کابین از منطقه‌ی حیران و پایان آن در جنگل فندقلو است. پیشنهاد می‌کنیم این بخش از دهکده گردشگری حیران را از دست ندهید.

قیمت بلیط برای کابین‌های معمولی ۲۵ هزارتومان، برای کودکان زیر ۱۰ سال ۱۵ هزار تومان و برای کابین‌های ویژه ۵۰ هزار تومان است.

ظرفیت جابجایی این تله کابین ۱۳۵۰ نفر در یک ساعت می باشد و ایستگاه های آن از استانداردترین ایستگاه های موجود در تله کابین های کشور به شمار می روند.

تله کابین حیران ۳۰ کابین شش نفره معمولی دارد و سه کابین ویژه VIP نیز با امکاناتی از قبیل صندلی های مبله چرمی، سیستم پخش موسیقی، یخچال با وسایل پذیرایی و شیشه های دودی، تعبیه شده است.

این تله کابین از شرق به دریای خزر و مناظر حیرت انگیز گردنه حیران، از غرب و جنوب به جنگل های زیبای فندقلو اردبیل و از شمال به مرز ایران با جمهوری آذربایجان مشرف است و امکان تماشای همه ی زیبایی های این منطقه را برایتان فراهم می کند.

 

جنگل فندقلو ، مهد گل بابونه

به دلیل اینکه این جنگل در ارتفاع قرار گرفته آب و هوای خنک و مطبوعی دارد. دلیل نام گذاری این منطقه وجود درخت‌های فندق بسیاری است که در فاصله‌های کمی از هم قرارگرفته‌اند. این منطقه سرزمین گل‌های زیبا و منحصر به فرد نیز هست. مهم‌ترین این گل‌ها سوسن چلچراغ و بابونه است. فندقلو همچنین دارای یک استخر آبگرم جنگلی است که می‌توانید در آن رخوت را از تن بزدایید.

پارک ملی هیرکان ، چشم اندازی از کشور آذربایجان

یکی از ویژگی های این گردنه این است که در یک نقطه ی مرزی قرار دارد و با قرار گرفتن در آن در یک سوی جاده، جنگلی انبوه و متعلق به پارک ملی هیرکان را خواهید دید که در کشور آذربایجان قرار دارد. پارک ملی هیرکان با وسعتی برابر ۴۰٬۳۵۸ هکتار در نهم فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی توسط ریاست جمهوری آذربایجان گشایش یافت تا به عنوان یک منبع غنی از گیاهان و جانوران مورد توجه قرار گیرد. به سبب داشتن ویژگی هایی خاص، پیشنهاد ثبت جهانی این پارک ملی نیز مطرح شده است و شاید در آینده شاهد قرار گیری آن در فهرست میراث جهانی یونسکو باشیم.

 

طبیعتی غرق در مه

اولین چیزی که به هنگام عبور از گردنه حیران چشمتان را نوازش می دهد، پوشش جنگلی است که از دوسو احاطه تان می کند. کم کم سر و کله ی مراتع نیز پیدا می شود و در میان آنها کلبه هایی نیز به چشم می خورند. در این میان دام های در حال چرا یا اسب هایی که به این سو و آن سو می روند، به مناظر اضافه می شوند تا تصویری ماندگار را در ذهنتان حک کنند.

البته همه چیز به اینجا ختم نمی شود؛ همه ی این زیبایی ها در گردنه حیران، غرق در فضای مه آلود جاده می شوند و بهشتی رویایی را برایتان خلق کنند و هر لحظه بر لذت سفرتان بیفزاید. ارتفاع بلندترین نقطه ی این گردنه از سطح آبهای آزاد تنها حدود ۱۵۰۰ متر است و ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که در این ارتفاع، مه از کجا آمده است؟ در واقع علت اصلی مه در گردنه حیران، رطوبت دریای خزر است و این امر ارتباط خاصی با ارتفاع این گردنه ندارد.

 

سورتمه ریلی

با انتخاب سورتمه ریلی ، می‌توانید مسیری حدود ۱۵۰۰ کیلومتر در دل کوه‌ها‌ی پوشیده از جنگل را طی کنید. کابین‌ها تک نفره هستند و می‌توانید سرعت آن را با اهرمی که در سمت راست قرار داده شده کنترل کنید.

 

پیست کارتینگ ، رانندگی در محوطه ی سبز دهکده

تجربه‌ی سرعت بدون محدودیت و البته با امنیت بالا را می‌توانید در پیست کارتینگ حیران داشته باشید. طول این محوطه حدود ۱۰۰ متر است و گردشگران از سن ۱۱ سال به بالا می‌توانند در آن رانندگی کنند. قیمت بلیط برای هر نفر ۲۵ هزار تومان و مدت استفاده از پیست ۶ دقیقه است.

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها


جستجو در مطالب سایت